Kolen as

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 8

Kolen as

Wij hebben thuis een kolenkachel en ik haal regelmatig een volle asbak eruit en ik vraag me af uit welke stoffen die as bestaat. Is het ook mogelijk om doe stoffen op een redelijk simpele manier te scheiden. Ik zit op 4 vwo en heb dus eigenlijk alleen huis tuin en keuken spullen beschikbaar.
De kolen die erin gaan heten antraciet

Berichten: 12.262

Re: Kolen as

Je kan eens kijken of het oplosbaar is in water (potas, kaliumzouten).
 
Overigens zijn er ook gewoon slechte kolen en briketten op de markt waar onbrandbare troep in zit (klein oid), mogelijk om het gewicht goedkoop omhoog te krijgen.  
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Kolen as

Kijk ook eens naar de pH van een oplossing/ water extractie, ook kan je met bekende concentratie verdunt zuur een titratie doen.

Verder kan je kijken naar neerslag reacties bij toevoegen van zoutzuur en zwavelzuur. Kan je een inschatting maken van welke metalen aanwezig zijn.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 8

Re: Kolen as

Ik ga het volgende week proberen. Bedankt voor de reacties!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Kolen as

Alle steenkool bevat van nature een forse hoeveelheid as.
Zelfs antraciet kan wel 20 % as bevatten.
 
Die as bestaat hoofdzakelijk uit SiO2 , Al2O3 en Fe2O3
 
Afbeelding
 
Overigens zitten bovenstaande componenten niet noodzakelijkerwijze in de antraciet zoals aangegeven. Er zit beslist geen Na2O of K2O of P2O5 of SO3 of CaO als zodanig in de as want die zouden immers meteen gereageerd hebben met water. Maar zo wordt het nou eenmaal na analyse gerapporteerd.
Vergelijk het met kunstmest: daar wordt bijvoorbeeld ook vaak K2O en P2O5 op de verpakking genoemd ofschoon de kalium en fosfor er niet in die vorm in zit.

Berichten: 8

Re: Kolen as

Wat betekent s_1 etc?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Kolen as

Het zijn gewoon analyses van vier verschillende monsters (samples).
 
De tabel geeft de lezer een idee van de assamenstelling van antraciet. De exacte samenstelling van jouw as weten we natuurlijk niet maar zal ruwweg in dezelfde orde zijn.

Berichten: 8

Re: Kolen as

Bij mijn oma hebben we ook een lachel wn die staat er al meer dan 50 jaar. Er bovenop daat een kan met water zodat de lucht een beetje vochtig blijft. In die kan zitten nu bruine stukken vooral kalk denk ik, maar zou er ook wat anders in kunnen zitten?

Berichten: 12.262

Re: Kolen as

Geen idee, als je een kan water 50 jaar op een kachel laat staan en die periodiek bijvult met water zal zich vast van alles verzamelen daarin, ook afhankelijk van wat er precies in je leidingwater zit. Mogelijk is het domweg kalk met wat ijzer daarin dat de kleur geeft (afkomstig van de kan wellicht). 
Victory through technology

Reageer