[Column] Twee keer het woord "chemie", met heel verschillend gevoel....

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

[Column] Twee keer het woord "chemie", met heel verschillend gevoel....

Het woord chemie heeft twee heel verschillende betekenissen in het dagelijks leven. Het kan zijn:
  • Een goede relatie tussen mensen:
"Waar komt de chemie tussen Rutte en Samsom vandaan?"
(Een Volkskrantartikel met lachende gezichten)
  • Iets dat te maken heeft met een scheikundige verbinding die blijkbaar iets slechts doet met mensen of het milieu. Chemisch wordt zo vaak gebruikt als synoniem voor giftig of gevaarlijk:
"Vat met chemische stof lek bij bedrijf Alphen"
(omroep west)
"Personen onwel door chemische stof"
(ad.nl)

Ik vraag me af hoe de twee betekenissen van "chemie" zulke extreem verschillende bijgevoelens opwekken. In de wetenschap gaat "chemie" over alle verbindingen tussen atomen, goed en kwaad. Water is een chemische stof. Zuurstof ook. Alle processen die leven mogelijk maken zijn chemische processen. Blijkbaar is het gebruik van het woord chemie in het dagelijks leven niet zo onpartijdig: als je er niet bij zet dat het een onschuldige verbinding is dan is een chemische stof een gevaarlijke stof. Maar het omgekeerde geldt voor chemie tussen mensen: als je er niet bij zet dat het slechte chemie is betekent het dat mensen heel goed met elkaar overweg kunnen. Slechte chemie tussen mensen wordt zelfs vaker aangegeven met het ontbreken van chemie, iets wat tussen atomen bijna niet denkbaar is.

"Meulensteen vreest voor Oranje: "De chemie ontbreekt""
(voetbal centraal).

Als scheikundige zou ik willen dat ik de negatieve bijbetekenis van chemie in het nieuws zou kunnen veranderen. Maar ik denk niet dat dat gaat lukken. Misschien kan ik het andersom proberen, en chemie tussen mensen een negatief beeld geven?


"Er was chemie tussen hen. Toen ze elkaar voor het eerst ontmoetten probeerde zij hem te vergiftigen. Op zijn beurt ontplofte hij van woede."

Toch heb ik het gevoel dat ook dit niet bevredigend is. Ik zal me bij de feiten moeten neerleggen.

Een soortgelijk verhaal heb ik eerder gepubliceerd in het Engels op mijn blog buiten wetenschapsforum

Reageer