Draaggrens Plafondhaak

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

Draaggrens Plafondhaak

Goedemiddag, Ik heb zelf al jaren geen natuurkunde meer gedaan dus mij ontbreekt nu de kennis om dit uit te rekenen, en nergens kan ik een duidelijk antwoord vinden dus besluit me tot jullie te keren.
 
Ik wil graag in mijn woning klimtouwen ophangen, zodat ik aan het plafond kan hangen en klimmen.
Echter springt hier mij de veiligheid in het oog, welke bout heeft hoeveel draagkracht? want dit word nergens vermeld.
Wel heb ik gevonden dat het advies is 3 tot 4 keer het lichaamsgewicht als maximale draagkracht te nemen als je inderdaad beweegt aan de touwen.
mijn gewicht is 94 kilo, laten we voor het rekengemak 100 kg aanhouden.
het plafond is in een jaren 60 flatwoning, dus daarin gewapend beton.
dikte van het plafond is mij onbekent, maar dit zal naar mijn verwachting een standaard dikte hebben.
 
weten mensen:
- welke keilbouten ik gebruiken moet? (lengte, dikte)
- een plafondhaak? (wellicht hier diktes, materiaal of voorbeelden van (bij voorkeur webshop))
- nog adviesen van dingen die ik wellicht over het hoofd heb gezien?
 
 
bij voorkeur bedankt

 

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Draaggrens Plafondhaak

http://www.fischer.be/is misschien een goede plaats om te starten. Daar vind je diverse soorten bevestigingen terug, samen met de gegarandeerde belastingen die ze aankunnen.

Berichten: 4

Re: Draaggrens Plafondhaak

king nero schreef: http://www.fischer.be/is misschien een goede plaats om te starten. Daar vind je diverse soorten bevestigingen terug, samen met de gegarandeerde belastingen die ze aankunnen.
 
Ik kijk hier tussen en behalve dat ik de weg kwijt raak aan de hoeveelheid keuze zie ik bij geen enkele plug de maximale draag kracht staan

kijk ik verkeerd of staat die er inderdaad niet bij?

Berichten: 270

Re: Draaggrens Plafondhaak

De draagkracht kan je het programma van de leverancier uitrekenen.

Een standaard vloer bestaat niet, is de jaren 60 zijn ook nog flats gebouwd met holle bouwsteen vloeren.

Je zal de vloerdikte en de opbouw moeten achterhalen en toestemming vragen bij de vve of de verhuurder of je mag boren in de vloer, dit met eventueel aanwezige leidingen.

Voor de optredende krachten kijken bij een sportzaal inrichter/leverancier.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Draaggrens Plafondhaak

Bijvoorbeeld de spec sheet in bijlage.
Als je 3 tot 4 keer je lichaamsgewicht wil aanhouden, kijk je naar 3 of 4 kN in de kolom tensile load onder "cracked concrete"...
Voorboren met 12 of 14 mm zal reeds volstaan.
Bijlagen
ZYKON_anker_FZA01092017_181939.pdf
(1.74 MiB) 776 keer gedownload

Berichten: 270

Re: Draaggrens Plafondhaak

@king nero, nadeel is dat je voor dat type anker een speciale boor nodig hebt.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Draaggrens Plafondhaak

Inderdaad, vb. de EXA is meer courant, en er staan er nog talloze andere op die site, steeds met een specsheet waar je de toelaatbare belasting kan aflezen.

Berichten: 12.262

Re: Draaggrens Plafondhaak

Dat zullen best flinke keilbouten worden als je er met je volle gewicht aan wilt hangen. 4x overdimensioneren op basis van statische belasting lijkt me overigens nog best aan de krappe kant. Ik weet niet hoeveel rek er in het zekeringsmateriaal zit, maar een meter vallen en dan gevangen worden door een touw dat slechts 4x mijnstatisch gewicht kan dragen zou iig niet gaan uitproberen. 
 
Als je leven er letterlijk aan hangt zou ik eerder iets als een chemisch anker overwegen, en gezien mogelijke zwaktes in het plafond dat ook op belasting testen tot een paar honderd kilogram (middels katrollen oid) voor je eraan gaat hangen. 
Victory through technology

Berichten: 859

Re: Draaggrens Plafondhaak

Benm,
je kan natuurlijk ook overdrijven.
je leven hangt waarschijnlijk vaker af van een paar simpele ankertjes of schroeven af dan je denkt.
 
Aan een vloer moet je zonder problemen kunnen hangen.
staal kan ongeveer 25 kg/mm2 hebben dus aan de haak  zal het ook niet snel  leggen een standaard schommelhaak is rond 10 daar kan je prima aan hangen.
 
hij moet alleen nog even vast in de vloer en dat kan best lastig zijn
en tegenvallen  maar dat hangt van de vloeropbouw af.

Berichten: 4

Re: Draaggrens Plafondhaak

ja simpele haken leken mij al snel voldoende maar daar kan ik nergens specificaties van vinden

en de vloer opbouw is voor mij lastig achter te komen, sinds het om een huur woning gaat
het is een flat woning gebouwd in 1960, ik verwacht dat hier een typerende module voor is wat er in die tijden gebruikt werd?

Berichten: 12.262

Re: Draaggrens Plafondhaak

Aan een vloer/plafond waar je op kunt staan kun je  in principe ook hangen. Als het een vloer tussen verdiepingen is zou ik me geen zorgen maken dat de hele vloer instort, maar vooral dat die haken eruit schieten waardoor je eerst hardhandig op de grond kwakt, en daarna mogelijk nog een haak + klont beton op je kop krijgt met aanzienlijke snelheid. 
 
Wat er aan beton gebruikt is zal verschillen tussen typen woningen. Als het een (redelijk hoog) flatgebouw is kun je uitgaan van solide gewapend beton. Let overigens wel of op het is toegestaan dergelijk grote gaten te maken in plafonds in zulke woningen, soms is het expliciet verboden, afgezien voor het ophangen van een lamp of iets dergelijks. 
 
De reden om zoiets grof te overdimensioneren zit hem meer in wat zo'n klimtouw kan doen. Een schommel (of kroonluchter oid) belast een haak weinig meer dan het statische gewicht dat eraan hangt. Bij een klimtouw geef je er voortdurend harde rukken aan waardoor de piekbelasting veel hoger ligt. 
 
Zie het zo: je kunt in principe een personenwagen slepen met een (lange) schoenveter, zelfs bij praktische snelheden als je dat voorzichtig doet. Geeft de sleper een dot gas of tikt de gesleepte op de rem, dan ben je die veter acuut kwijt, terwijl er met een sleepkabel niets aan de hand is (als de gesleepte remt wordt ie gewoon een stuk slippend meegetrokken, al zou ik dat niet aanraden). 
Victory through technology

Berichten: 4

Re: Draaggrens Plafondhaak

het gaat om een flat van 7 verdiepingen, en ik zit op de derde
de draagmuren zijn 30 cm dik gewapend beton en heb ik flink veel moeite moeten doen om daar een gat doorheen te krijgen voor een internet kabel.

wat ik alleen niet weet is of de vloerplaten het zelfde zijn, steviger zijn of een andere constructie hebben (met bv holle gangen er in voor kabels/leidingen/riolering)

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Draaggrens Plafondhaak

Waarom bevestig je niet enkele ogen aan het plafond met daar doorheen een enkele ring wat op zichzelf sterk genoeg is voor klimdoeleinden? Op die manier kun je de belasting op de pluggen in het plafond verdelen in plaats van alles af te laten hangen van één enkel bevestigingspunt. Bijvoorbeeld zoiets:
Afbeelding
Je hebt dan 3x4 bevestigingspunten voor op je plafond. Als elke plug dan ± 40kg verticale belasting kan houden dan zit je zonder meer veilig.

Mocht er toch iets falen, dan zullen ook niet alle schroeven/pluggen tegelijk gaan. Je hebt dan de tijd om op je gemak (zonder schokken, dus 1x je gewicht) op de grond te stappen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer