Hulp nodig bij het interpreteren van dit plaatje! (neurobiologie)

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3

Hulp nodig bij het interpreteren van dit plaatje! (neurobiologie)

Hallo lieve allemaal,
 
ik heb zojuist dit account aangemaakt, want ik en mijn medestudent komen ergens niet uit. We zijn eerstejaars cognitieve neurowetenschappen studenten, en we moeten een presentatie houden over een onderzoeksartikel.
 
Dit is de link naar het artikel: https://www.researchgate.net/publication/236044587_Empathic_responsiveness_in_amygdala_and_anterior_cingulate_cortex_in_youths_with_psychopathic_traits
(we weten niet zeker of de link werkt. Dit is de titel van het artikel: Empathic responsiveness in amygdala and anterior cingulate cortex in youths with psychopathic traits)
 
Het gaat ons om figuur 2.
 
 
Onze vraag is: hoe kunnen we deze resultaten interpreteren en uitleggen aan de klas? We snappen niet waarom de signaalverandering bij de groep met psychopathische trekjes negatief is, en wat dit eigenlijk precies betekent.
 
We zullen héél blij zijn als er iemand is die ons dit kan uitleggen
 
Alvast bedankt!
 
Sophie en Amal
 
 
naamloos.png
naamloos.png (161.26 KiB) 903 keer bekeken
 
 

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Hulp nodig bij het interpreteren van dit plaatje! (neurobiologie)

Dat leggen de auteurs keurig uit in dit mooie artikel (waarvoor mijn dank ;)).

Lees nog een keer GOED het artikel van A tot Z en wat ze ook precies maten.

En mijn vraag aan jullie is: 'Wat denken julie zelf?

Komen jullie er dsn nog niet uit dan kunnen we het samen analyseren.

Succes! ^O^
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 3

Re: Hulp nodig bij het interpreteren van dit plaatje! (neurobiologie)

Hallo, bedankt voor de reactie.
 
we zijn tot de conclusie gekomen dat de negatieve waarden de "vermindering" aangeeft, wat heel logisch is aangezien het ook letterlijk in de conclusie staat. Maar we waren even in de war.
 
we zijn nu nog bezig met de verklaringen, we snappen nog niet echt waarom bij figuur 2A (de cingulate cortex) er helemaal geen empathische pijnrespons is in de "gezonde" groep (terwijl we dit zelf wel zouden verwachten)
 
Groeten,
Amal en Sophie

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Hulp nodig bij het interpreteren van dit plaatje! (neurobiologie)

Opmerking moderator

dit artikel past meer bij geneeskunde en is daarom verplaatst
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Hulp nodig bij het interpreteren van dit plaatje! (neurobiologie)

Als ik me niet vergis is dat gewoon de baseline die ze hebben gekozen: gezonde persoon die empathie ervaart. Daartegen zijn alle andere waarden afgezet, want hoe weet je anders of iemand 'hoger' of 'lager' scoort. Daarvoor heb je een baselinewaarde nodig.

Dus: gezonde mensen laten x-aantal voxels zien bij empatische pijn in de gyrus cingulatus.

Die stellen we op 0 (je baseline).

En dan kun je kijken hoeveel de overige waarden afwijken in dezelfde groep bij eigen pijn en in andere regio's en bij psychopaten in diezelfde regio en andere regio's. Je moet immers een referentiepunt hebben anders kun je nooit verschillen uitrekenen.

Een leuke nevenconclusie hierdoor is dat dat gebied in gezonde individuen iets minder actief is bij eigen pijn (empathie > eigen pijn) terwijl bij psychopaten dat gebied veel minder actief is (veel minder empathie).

Dus het is niet zozeer dat er geen effect te meten was, het effect hebben de auteurs gelijkgesteld aan 0 als referentiepunt. In het artikel zelf kun je vast en en zeker terugvinden wat de bijbehorende waarde is van de baseline 0.

Hoop dat het zo wat duidelijker is.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 3

Re: Hulp nodig bij het interpreteren van dit plaatje! (neurobiologie)

Hallo, bedankt voor de reactie. We hebben net de presentatie gehad en het ging prima!
 
Groeten,
 
Sophie en Amal

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Hulp nodig bij het interpreteren van dit plaatje! (neurobiologie)

Goed om te horen!

Jullie zijn altijd welkom op dit forum voor toekomstige vragen en je wordt vaak snel geholpen dus wellicht kun je je studiegenootjes attenderen op deze site ;)

Snel en goed advies is het devies :)
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer