KIC 9832227 Binair sterrensysteem

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 12

KIC 9832227 Binair sterrensysteem

Ik zag een flikkerende ster aan de hemel die heel fel werd en na enig zoekwerk op internet kwam ik onderstaande link/artikel tegen over de dubbelster KIC 9832227 die volgens wetenschapper tussen 2017 en 2022 opgaat in een supernova.
Ik heb het programma Stellarium gebruikt en als zoekopdracht Cygnus (het sterrenbeeld Zwaan) en de sterren zelf opgezocht en ik kom in beide gevallen uit op de plek aan de hemel waar ik de ster zag.
 
Het was om ongeveer 18:00u tot 18:30u dat ik het zag het is nu bewolkt dus ik zie even niets meer daar.
 
Zou het kunnen zijn dat ik KIC 9832227 heb gezien als supernova of de voorbode ervan?
 
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-4091604/Mark-calendars-dazzling-supernova-appear-sky-2022-predict-astronomers.html

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: KIC 9832227 Binair sterrensysteem

Dat is heel onwaarschijnlijk.
 
Die contact binary heeft nu een magnitude 12,2 en is dus ongeveer 300 keer te lichtzwak om gezien te kunnen worden. De grens voor het menselijk oog bij perfecte condities is magnitude 6, iedere magnitude meer is 2,512 keer zo zwak. De dubbelster varieert wel in helderheid, maar met ongeveer 0,25 magnituden in een halve dag, onwaarneembaar voor het blote oog.
 
De twee sterren zitten nu al zo dicht op elkaar dat ze wat lijken op twee pinda's in een dop van gemeenschappelijk gas. Verwacht wordt dat, pas 1 maand voor de samensmelting plaats vindt, de helderheid merkbaar zal toenemen. Na de samensmelting zal zeer snel een zogenoemde lichtsterke rode nova volgen. Dit type nova zit qua helderheid tussen een nova en een supernova in, en straalt sterk in het rode licht. Dan wordt de gefuseerde ster tot wel 10.000 keer helderder, en is de ster met ongeveer magnitude 2 gedurende een paar weken tot maanden heel goed met het blote oog zichtbaar.
 
Overigens zijn nogal wat wetenschappers sceptisch inzake de wel erg nauwkeurig lijkende voorspelling dat deze luminous red nova in de Zwaan rond 2022 (plus of min een jaar) zal optreden. Over een jaar of zes weten we of ze gelijk hebben gekregen.
 
Voor de geïnteresseerden hier het wetenschappelijk paper van deze voorspelling:
MolnarEtAl2017.pdf
(3.61 MiB) 354 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 12

Re: KIC 9832227 Binair sterrensysteem

Mod, bedankt voor de reactie en de pdf. Iemand zij dat het Venus kon zijn dat zou kunnen maar ik vond hem wel heel erg fel en het licht fluctueerde wat mij betreft teveel om een planeet te kunnen zijn. Het was iig een ster of misschien dan toch een planeet die dan uitzonderlijk veel licht reflecteerde.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: KIC 9832227 Binair sterrensysteem

Planeten kom je niet tegen in het sterrenbeeld de Zwaan.
 
Venus staat inderdaad rond 18.30 uur op dit moment in het zuidwesten aan de hemel en valt op omdat de planeet zo fel is (magnitude -4). 
 
Was het in de Zwaan, dan heb je wellicht een van de 66 Iridium satellieten gezien. Die hebben drie antennes die regelmatig het zonlicht reflecteren en dan de zogenoemde iridiumflitsen opleveren. Die flitsen kunnen heel fel zijn (tot magnitude -8) en 1 tot 20 seconden duren.

Gebruikersavatar
Berichten: 12

Re: KIC 9832227 Binair sterrensysteem

Michel Uphoff schreef: Planeten kom je niet tegen in het sterrenbeeld de Zwaan.
 
Venus staat inderdaad rond 18.30 uur op dit moment in het zuidwesten aan de hemel en valt op omdat de planeet zo fel is (magnitude -4). 
 
Was het in de Zwaan, dan heb je wellicht een van de 66 Iridium satellieten gezien. Die hebben drie antennes die regelmatig het zonlicht reflecteren en dan de zogenoemde iridiumflitsen opleveren. Die flitsen kunnen heel fel zijn (tot magnitude -8) en 1 tot 20 seconden duren.
Ik bedoelde natuurlijk een van de planeten uit ons eigen zonnestelsel het zou wat zijn als ik met het blote oog exo-planeten kon zien ;) dan ga ik er vanuit dat het Venus was of een van die satellieten maar het object was iig wel stationair. Wederom bedankt voor je reactie!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: KIC 9832227 Binair sterrensysteem

dan ga ik er vanuit dat het Venus was
 
Ik doelde niet op exoplaneten, maar op die van ons zonnestelsel. Die kom je in Cygnus (de Zwaan) nooit tegen. Planeten zie je alleen in de sterrenbeelden van de zogenoemde dierenriem (klik). M.a.w. zag je in de Zwaan iets schitteren, dan was het zeker geen planeet.

Reageer