[scheikunde] Redoxreactie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 51

Redoxreactie

Hallo, hoe weet je in deze opgave(en in het algemeen) bij het zelf opstellen van een redox, in welke fase de stoffen zich bevinden? Afbeelding

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Redoxreactie

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 51

Re: Redoxreactie

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Ik kan het daar niet in plaatsen..

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Redoxreactie

Dat betwijfel ik, iedere gebruiker kan hier topics aanmaken.
 
Als het echt niet lukt, graag een topic met screenshots aanmaken in http://www.wetenschapsforum.nl/index.php/forum/92-site-en-softwaregerelateerd/
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 51

Re: Redoxreactie

Dat betwijfel ik, iedere gebruiker kan hier topics aanmaken.

 

Als het echt niet lukt, graag een topic met screenshots aanmaken in http://www.wetenschapsforum.nl/index.php/forum/92-site-en-softwaregerelateerd/
Oke heb ik nu gedaan !

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Redoxreactie

in ieder geval, om jou op weg te helpen, eerst een vraagje
 
Welke metaaloxiden zijn oplosbaar/reagerend met water (hint het zijn er slechts 4)
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 32

Re: Redoxreactie

Staat in binas tabel 48 als het goed is, in de tabel staat het er niet bij als iets opgelost is in water (aq) dus als je dat tegenkomt dan weet je dat er (aq) achter moet. Verder staan alle andere fasen wel in de tabel (l), (g) en (s)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Redoxreactie

klopt, maar niet ELKE verbinding zal daar in staan. Dus is het goed om een paar vuistregels in je hoofd te stampen.
 
ofwel, Kikil kan jij mijn vraag beantwoorde?
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 51

Re: Redoxreactie

klopt, maar niet ELKE verbinding zal daar in staan. Dus is het goed om een paar vuistregels in je hoofd te stampen.

 

ofwel, Kikil kan jij mijn vraag beantwoorde?
Ik weet alleen dat kwik en gallium bij kamertemperatuur vaste stof zijn. Maar ik weet het niet van de zouten in een redox!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Redoxreactie

Alle zouten zijn bij ambiante condities in vaste of opgeloste toestand.

Van metaal oxides zijn er slechts 4 "oplosbaar" in water, natrium-, kalium-, magnesium- en bariumoxide lossen op in water Door te reageren naar hydroxide.

Dus al jouw oxides, beginzouten zullen als solids aanwezig zijn.

Schrijf eerst eens de vergelijkingen op zonder de agregatiestand van de eindproducten
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 51

Re: Redoxreactie

Alle zouten zijn bij ambiante condities in vaste of opgeloste toestand.

Van metaal oxides zijn er slechts 4 "oplosbaar" in water, natrium-, kalium-, magnesium- en bariumoxide lossen op in water Door te reageren naar hydroxide.

Dus al jouw oxides, beginzouten zullen als solids aanwezig zijn.

Schrijf eerst eens de vergelijkingen op zonder de agregatiestand van de eindproducten
Ik snap niet wat u bedoelt, van die 4 is er geen een uit de opgave, en wat bedoelt u met reageren naar hydroxide ?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Alle zouten zijn bij ambiante condities in vaste of opgeloste toestand.

Van metaal oxides zijn er slechts 4 "oplosbaar" in water, natrium-, kalium-, magnesium- en bariumoxide lossen op in water Door te reageren naar hydroxide.

Dus al jouw oxides, beginzouten zullen als solids aanwezig zijn.

Schrijf eerst eens de vergelijkingen op zonder de agregatiestand van de eindproducten
In het antwoorden boek staat dat ze in de opgeloste fase zijn (aqua). Kan dit zijn omdat et bij die +H^+ is, het aangezuurd is?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Redoxreactie

MnO2 ReO2 Nb2O5 Lijken mij toch wel oxiden van metalen. Dus die zijn aanwezig en dus vast.
 
Geladen deeltjes zonder dat gemeldt is of ze een onderdeel zijn van een zout, zijn opgelost. Zeker als er het milieu bij wordt genoemd, waarbij een waterige omgeving wordt aangenomen.
 
Ongeladen metalen zijn zo goed als altijd vast. Juist kwik (door jou genoemd in een reactie hier), is een uitzondering en een vloeibaar metaal bij kamertemperatuur.
 
Dit zijn zo'n beetje wel de voorbeelden die hier genoemd zijn en waar je wel een eind mee komt.
 
Wdeb
PS Nog even over die metaaloxiden die reageren met water....dat zijn zuurbase-reacties. Je hebt dus óf slecht oplosbare metaaloxiden óf metaaloxiden die met water reageren tot logen.
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Reageer