Zoektocht naar isolerende, donkere, dikke vloeistof!

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 22

Zoektocht naar isolerende, donkere, dikke vloeistof!

Hoi allemaal!
 
Ik ben op zoek naar een vloeistof die gebruikt zou kunnen worden voor Fosfeen, een werk van Daniel de Bruin. (Zie de afbeelding)
Ik heb opdracht gekregen om een vloeistof te zoeken die isolerend is, redelijk dik/stroperig, donker gekleurd is, niet vergaat (zoals plantaardige oliën) en warmte afvoert. 
 
Op dit moment gebruikt hij een combinatie van motorolie (15w40) en afgewerkte motorolie. De afgewerkte motorolie wordt gebruikt om de donkere kleur en dikte te verkrijgen. Het probleem van deze vloeistof is dat de zuren in de olie de ledstrips aantasten. Heeft iemand een idee welke vloeistof een goede vervanging zou kunnen zijn? 
 
Ik vroeg me af of ik zou moeten zoeken op PH-neutrale vloeistoffen? Dat dat de parameter is die aangeeft of de vloeistof de ledstrip aantast of niet?
Glycerine is een vloeistof die ik tegen ben gekomen maar ik heb geen idee of die ook te kleuren is en naar mijn gevoel is die nog steeds te vloeibaar. Heeft iemand daar een idee over?
 
Bedankt alvast!
 
Anouk
 
 
 
 
 
Bijlagen
fosfeendaniel.jpg
fosfeendaniel.jpg (88.28 KiB) 628 keer bekeken

Berichten: 203

Re: Zoektocht naar isolerende, donkere, dikke vloeistof!

ik weet niet van welk materiaal het werk is gemaakt, maar misschien is siliconenolie geschikt?

Gebruikersavatar
Berichten: 22

Re: Zoektocht naar isolerende, donkere, dikke vloeistof!

De bak is gemaakt van metaal dus dat is sowieso geen probleem. Het enigste probleem is de ledstrip die aangetast wordt. Ik weet niet waar deze van gemaakt zijn. Er zit een dun doorzichtig laagje plastic overheen dat lijkt op PU maar ik durf niet te zeggen welk materiaal het is.

Berichten: 12.262

Re: Zoektocht naar isolerende, donkere, dikke vloeistof!

Kun je geen zwart pigment in die olie toevoegen? Dat zou bijvoorbeeld kunnen met inkt voor niet-wisbare markers, of wellicht een suspentie maken met actieve kool, of 'lamp black', een soort "roet" dat goed oplost in vettige media. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Zoektocht naar isolerende, donkere, dikke vloeistof!

Siliconenolie lijkt mij geschikt, het is in diverse diktes verkrijgbaar, zie bijvoorbeeld hier.
Kleuren zou je kunnen doen met Sudan black (klik) of lampenzwart (carbon black) klik.

Berichten: 203

Re: Zoektocht naar isolerende, donkere, dikke vloeistof!

Ik zou rekening houden met de gehele opstelling: als je ergens een pomp hebt zitten moet die tegen fijne deeltjes van de roet,(carbon black) kunnen. Als je een stilstaande vloeistof hebt kun je waarschijnlijk beter een kleurstof nemen die goed oplost, omdat de fijne deeltjes waarschijnlijk een andere dichtheid hebben dan de siliconenolie en dus uitzakken of gaan drijven. Al met al zou ik kiezen voor de oplosbare kleurstoffen.

Berichten: 12.262

Re: Zoektocht naar isolerende, donkere, dikke vloeistof!

Op zich zou dat uitzakken wel een probleem kunnen zijn, en ben je wellicht beter af met de sudan kleurstoffen. Anderzijds geloof ik niet dat iets als lamp black uit pakweg motorolie zakt op waarneembare snelheid. 
 
Indien nodig kun je dat wel testen in een centrifuge natuurlijk, voor zover beschikbaar. Een bijzondere centrifuge heb je er niet voor nodig, een simpel medisch dingetje haalt al snel een paar duizend G en dan weet je binnen een uur hoe het er na een maand onder normale zwaartekracht (op zn slechtst) uit gaat zien. 
Victory through technology

Reageer