Accuboor op lichtnet ?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

Accuboor op lichtnet ?

Hallo,
 
Voor een hobbyprojectje wil ik de motor gebruiken van een oude accuboormachine (Makita 6012D).
Op de accu en het apparaat zelf staat alleen maar aangegeven DC 7.2V.
 
Is er een mogelijkheid deze motor op veilige wijze op het lichtnet aan te sluiten; de motor moet langere tijd op lage toeren kunnen draaien.
 
Groet,
Peter

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Accuboor op lichtnet ?

Je zult een geschikte "adapter" nodig hebben die 230 V wisselstroom omzet naar 7,2 V gelijkstroom.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Accuboor op lichtnet ?

En die adapter zal ook nog voldoende stroom moeten leveren.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Accuboor op lichtnet ?

de motor moet langere tijd op lage toeren kunnen draaien
 
Als je de motor zonder de toerenregeling van de boormachine gebruikt, zal je voor een laag toerental (en weinig koppel) minder dan 7,2 volt gelijkspanning nodig hebben. Hoeveel spanning je precies nodig hebt is lastig te zeggen. Daarom kan je m.i. beter een adapter nemen waarvan het uitgangsvoltage in te stellen is.
 
Misschien is deze geschikt, hoewel hij slechts 2 ampère levert. Maar wil je ook een fors koppel (een handboormachine kan tientallen ampères trekken), dan kom je met een eenvoudige adapter niet uit.
 
Wat wil je met die motor aandrijven?

Berichten: 4

Re: Accuboor op lichtnet ?

Michel Uphoff schreef:
 

Wat wil je met die motor aandrijven?
 
http://www.bodemschat.nl/nl/machines/trommelmachines/trommelmachines/
 
Dit zou ik er mee willen maken. Ik heb inmiddels begrepen dat de motor van de accuboormachine er niet geschikt voor is omdat die niet gemaakt zijn om continue (uren) belast te worden.
 
Ik denk nu aan een motor van een ventilator, die kunnen langdurig aanstaan en gelijk op het lichtnet maar ik weet niet of die de belasting aan kan?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Accuboor op lichtnet ?

Alles hangt van de afmetingen massa en snelheid af. Laten ik eens wat aannames doen, als ik er te ver naast zit dan hoor ik het wel?

 

- trommel diameter 30 cm lengte 40 cm

- inhoud steen en vloeistof samen 15 kg

- omwentelingen 1 per seconde (60 rpm)

 

Dan zou je met een motor met een continue vermogen van pakweg 50-100 Watt een eind komen. Een tafelventilator is dan te zwak (zo rond de 10-30 Watt), een zwaardere vloerventilator is zo'n 100-200 watt. Maar het toerental is natuurlijk veel te hoog (ik schat tussen 1000-1500 rpm), zodat je een adequate overbrenging moet maken met een riem en poelies. Daarnaast zijn de lagers in die ventilatoren niet bedoeld voor de eenzijdige radiale belasting die die riem gaat veroorzaken.

 

Wat waarschijnlijk het meest past is een enkelfasige 230 v kortsluitanker motor. Die hebben geen koolborstels, de lagers kunnen radiale krachten aan, en deze motoren zijn goed geschikt voor continue gebruik. Ze zijn te koop met 3000, 1500 of 750 rpm, zodat je nog steeds een flinke overbrenging nodig hebt. Kijk bijvoorbeeld eens hier. Er zijn ook motoren met ingebouwde reductie te koop, die zijn duurder maar mogelijk geschikt voor directe aandrijving zie bijvoorbeeld hier.

Berichten: 12.262

Re: Accuboor op lichtnet ?

Misschien is een electronisch gestuurde stappenmotor ook wel een optie. Je hoeft dan niet aan de gang met mechanische overbrenging maar kunt het gewenste toerental gebruiken. Er zitten verder ook geen mechanisch slijtende onderdelen als koolborstels aan. 
 
Vraag is wellicht of je een krachtig genoeg exemplaar kunt verkrijgen - de beste plek om ze te vinden is in printers en soortgelijke zaken. Wellicht is een goede bron een printer of plotter voor groot formaat papier?
Victory through technology

Berichten: 4

Re: Accuboor op lichtnet ?

Michel Uphoff schreef:
- trommel diameter 30 cm lengte 40 cm

- inhoud steen en vloeistof samen 15 kg

- omwentelingen 1 per seconde (60 rpm)

 

Dan zou je met een motor met een continue vermogen van pakweg 50-100 Watt een eind komen. Een tafelventilator is dan te zwak (zo rond de 10-30 Watt), een zwaardere vloerventilator is zo'n 100-200 watt. Maar het toerental is natuurlijk veel te hoog (ik schat tussen 1000-1500 rpm), zodat je een adequate overbrenging moet maken met een riem en poelies. Daarnaast zijn de lagers in die ventilatoren niet bedoeld voor de eenzijdige radiale belasting die die riem gaat veroorzaken.
 
- trommel diameter 20 cm lengte 25 cm

- inhoud steen en vloeistof samen niet meer dan 5 kg

- omwentelingen liefst regelbaar tussen de 60 en 120 rpm
 
Die eenzijdige radiale belasting is misschien op te lossen door as op as te zetten en het hoge toerental door 'een potmeter' in de stroomtoevoer?
 
Ik zeg maar wat, ben een leek op dit gebied.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Accuboor op lichtnet ?

- trommel diameter 20 cm lengte 25 cm
- inhoud steen en vloeistof samen niet meer dan 5 kg
- omwentelingen liefst regelbaar tussen de 60 en 120 rpm
 
Ok, motor van pakweg 30-60 Watt is dan voldoende.
 
het hoge toerental door 'een potmeter' in de stroomtoevoer?
 
Nee, dat kan niet in dit geval. Potmeters die hiervoor geschikt zouden zijn bestaan niet, en als ze er wel zouden zijn blijft na afknijpen tot 120 rpm vrijwel geen vermogen meer over. De trommel zal nooit draaien.

Je zou met elektronica kunnen voorzien in een toerenregeling maar ook door wat verschillende poelies te gebruiken. Wat BenM stelt (stappenmotor met aansturing) kan natuurlijk ook, maar dan moet je meer inzicht hebben in elektronica. Deze motoren inclusief aansturing zijn bij wat hogere koppels (> 3 Nm) nieuw behoorlijk prijzig.

Je kan op Internet eens wat zoeken naar de YC7114 motor: 1400 rpm, 230 volt, 120 watt. Ik zag hem bij diverse Chinese leveranciers voor 20 tot 25 dollar (maar let op shipping/handling en importkosten), bijvoorbeeld hier . Je zal er wel poelies en een riem bij moeten zien te krijgen. Misschien kan je de trommel zelf als grote poelie gebruiken.

Maar, misschien is ditdit of dit wel meer wat je zoekt.

Berichten: 703

Re: Accuboor op lichtnet ?

Je bent niet de eerste die zelf zo'n machine wil bouwen. Kijk eens hier: https://www.thingiverse.com/thing:935252, misschien heb je er wat aan ;)

Berichten: 18

Re: Accuboor op lichtnet ?

Hm ja maar dit ziet er wel erg hobby uit, de assen zijn niet gelagerd en het uiteindelijke toerental van de drum lijkt mij erg laag.
Greetings from CO

Berichten: 4

Re: Accuboor op lichtnet ?

Iedereen bedankt voor zijn bijdrage!

Reageer