Als klaren en slikken niet helpen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 338

Als klaren en slikken niet helpen

Is er een manier om de druk op de oren te verhelpen bij het stijgen en dalen met het vliegtuig, wanneer slikken en klaren (Valsalva manoeuvre) niet helpen, buiten het nemen van de trein of de boot?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: Als klaren en slikken niet helpen

Tijdens duiklessen/training leert men te gapen zonder je mond te openen en zo te klaren.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 12.262

Re: Als klaren en slikken niet helpen

Persoonlijk gebruik ik meestal neusspray (xylometazoline, vekrijgbaar zonder recept) voor vliegreizen als de boel een beetje 'dicht zit'. Dit helpt vooral als ik ondanks een beetje verkoudheid toch wil vliegen. Overigens ook geen 100%, soms blijven mn oren een beetje dichtzitten waardoor ik iedereen op iets te hoog volume uitkaffer na een vlucht ;)
 
Ik mankeer verder echter niets, als er een medische reden is waardoor je er meer moeite dan normaal mee hebt kun je er beter mee naar je huisarts gaan. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Als klaren en slikken niet helpen

Ik weet dat dit niet direct het antwoord is dat je zoekt, maar slikken kan toch heel goed werken.

Mensen hebben in het vliegtuig de neiging te slikken als het al 'te laat' en het drukverschil reeds is opgetreden. Een tip die ik ooit een keer gelezen heb en zelf toepas is gedurende het stijgen en dalen continu slikken.

Koop een 2 liter fles frisdrank of spa of iets dat je lekker vindt, en begin langzaam te drinken tijdens het stijgen, met elke 30 seconden een slokje totdat je op cruising altitude zit.

Eén extra tip: zorg dat je aan het gangpad zit, want je zult regelmatig naar het toilet moeten :D
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.349

Re: Als klaren en slikken niet helpen

Bekertjes met in warm water gedrenkte watten over je oren houden tijdens stijgen en dalen.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Als klaren en slikken niet helpen

anusthesist schreef:  Een tip die ik ooit een keer gelezen heb en zelf toepas is gedurende het stijgen en dalen continu slikken.

 
Slikken zou alleen kunnen helpen tijdens het stijgen. Tijdens het dalen neemt de buitendruk op het trommelvlies toe en zal de Valsalvamanoeuvre toegepast moeten worden, zoals ook duikers doen om de druk in de trommelholte op het trommelvlies toe te laten nemen. Dat zou betekenen continu slikken tijdens het stijgen en continu klaren tijdens het dalen.

Berichten: 12.262

Re: Als klaren en slikken niet helpen

Slikken tijdens het stijgen werkt wel, al zou ik aanraden daarvoor kauwgom te gebruiken (tenzij je naar singapore vliegt...) ipv frisdrank of iets dergelijks. 
 
Tijdens het dalen zal je alsnog wel moeten klaren, of wachten tot dat spontaan gebeurd. Over het algemeen gaan die drukveranderingen in een vliegtuig niet zo heel snel, maar een keer klaren als een duiker tijdens het landen wil wel eens helpen. 
 
Overigens denk ik niet dat de drukverandering gevaarijk is, hoogstens oncomfortabel. Bij een modern vliegtuig is de druk tijdens de vlucht 0.75 atm of meer, en normaliter best iets meer dan dat in nieuwere toestellen (0.80-0.85 ongeveer). Die drukverandering is vergelijkbaar met in een zwembad naar de bodem duiken als dat 1.5 a 2 meter diep is. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Als klaren en slikken niet helpen

Frisdrank is lastig in het vliegtuig te krijgen, wel te doen, maar lastig.
 
Kauwgom werkt voor mij altijd goed. Valsalva en gapen werken voor mij altijd ook.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 12.262

Re: Als klaren en slikken niet helpen

Meestal werkt het zonder problemen, al heb ik wel een keer flink last gehad toen ik ergens tijdens een reis een verkoudheid (in de zin van een URI) had opgelopen en de boel toen niet erg wilde klaren na de landing. Verder niets aan overgehouden, maar aangenaam is het zeker niet. 
Victory through technology

Berichten: 12

Re: Als klaren en slikken niet helpen

Buisje van Eustachius zou dit allemaal moeten regelen. Daarom is zeer onverstandig om een diepe scuba duik te maken om daarna (binnen 1 uur) vrolijk naar het volgende eiland te vliegen op 6000 m hoogte en daar weer te gaan duiken.
 
Ook een zware verkoudheid gaat vaak niet samen met een vlucht op 10 km hoogte. Een familie lid die dit trof, belandde bij de KNO arts in Thailand. Gescheurd trommelvlies en doof, pas na 4 weken was alles weer hersteld. Vakantiepret grotendeels weg. Ook een sinusitus kan tot zware hoofdpijn leiden op hoogte
 
Vliegmaatschappijen hebben liever een nog lagere luchtdruk in de cabine dan de 2000 mtr "pressure altitude" omdat de vermoeidheid van de constructie dan later in treedt. (kleiner verschil tussen binnen en buiten) M.a.w. het toestel kan dan langer doorvliegen zonder grondige inspectie en evt. vervanging van onderdelen. Een nog lagere luchtdruk maakt het probleem alleen maar groter voor passagiers. 
 
Het bekertje met warme doekjes tegen je oor houden heeft alleen maar zin als de uitgezette lucht drukverhogend werkt en zo het trommelvlies een beetje de andere kant op drukt. Het bekertje zou hermetisch afgesloten tegen het oor moeten worden geduwd, anders ontsnapt de lucht zo weer naar de omgeving.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: Als klaren en slikken niet helpen

Mensen die veel vliegen pikken na verloop van tijd vaak een klaartechniek op waarbij je een beweging maakt met je onderkaak (mond licht geopend en dan kaak van links naar rechts). Als ik de beweging gewoon thuis maak hoor ik ook een ruizend geluid en voel ik kortstondig druk op mijn trommelvlies. Je ziet dan ook nooit een stewardess naar de kauwgom oid grijpen. De snelle kaakbeweging zie je wel als je goed oplet.

Verder, bij kort achter elkaar vliegen en duiken spelen er veel gevaarlijkere zaken dan problemen met klaren. Een duikinstructeur kan je daar alles over vertellen.

Men kan inderdaad trommelvlies schade oplopen tijdens de daling bij zware verkoudheid en slecht klaren. Hier is echter ook een flinke dosis pech bij nodig want in de praktijk gebeurt het zelden.

Vliegmaatschappijen hanteren gewoon de cabinedruk zoals die wordt bepaald door de fabrikant. Dat daar mee gespeelt zou worden ter voorkoming van onderhoudskosten is pure onzin.

Berichten: 12.262

Re: Als klaren en slikken niet helpen

Vliegen direct na duiken is extreem onverstandig, maar dat heeft vooral te maken met het risico op decompressieziekte (gasbelletjes in je bloed, kortgezegd). Over het algemeen wordt aangehouden na een duik 24 uur niet te gaan vliegen.  
 
Dat vliegmaatschappijen de druk onnodig laag houden valt overigens best mee: het mag equivalent 8000ft zijn, maar het is in de regel eerder 6000 of zelfs 5000 ft. Bovendien kan de bestemming natuurlijk ook best hoog liggen, mexico city ligt zo hoog dat je geen drukverschil hebt bij landing, lhasa ligt zelf zo hoog dat ze de druk moeten laten dalen tijdens de landing. 
Victory through technology

Reageer