[scheikunde] beduidende cijfers concentratievraagstuk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 421

beduidende cijfers concentratievraagstuk

Dag iedereen,
 
 
Ik snap niet waarom het antwoord van volgend vraagstuk op 2 beduidende cijfers werd afgerond.
 
Opgave: Hoeveel g zuivere HCl bevat een 2 M HCl-oplossing van 1000 mL?
 
Als ik het uittel zonder af te ronden kom ik 72.92 g uit. Ik zou denken dat het 7*10^1 g is in plaats van 73 g, want 2 M heeft één beduidend cijfer
 
(voorafgestelde regel over molmassa's is dat ze op twee decimalen worden afgerond. Dus voor HCl is dat 36,46 g/mol) 

Waarom is het 73 g en niet 7*10^1 g?
 
 
Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: beduidende cijfers concentratievraagstuk

Goeie vraag. De 2M is een meetwaarde en bevat dus een intrinsieke onnauwkeurigheid. Jouw redenering zou goed moeten zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: beduidende cijfers concentratievraagstuk

Helemaal eens met je redenering, alhoewel een beetje flauw persoon (ik dus) uit zou komen op nul. Er kan geen zuivere HCl in een HCl-oplossing aanwezig zijn. Los van dat het een mengsel is en dus daarmee al niet zuiver, is er zelfs in het geheel geen HCl aanwezig omdat dit volledig geprotolyseerd is.
 
Dus twee keer nul, is nog steeds nul.
 
Wdeb
PS. De vraag dient volgens mij te zijn: Hoeveel g HCl is er minimaal nodig om 1000 mL van een 2M oplossing te kunnen maken vanuit water en HCl? En danis het antwoord 7.101 g.
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: beduidende cijfers concentratievraagstuk

Heeft 10-12 één of twee beduidende cijfers? (Dit is een gegeven Ks waarde in een andere oefening) 

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: beduidende cijfers concentratievraagstuk

Dacht je van nul?
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: beduidende cijfers concentratievraagstuk

Aanschouw de volgende opgave:
 
Het oplosbaarheidsproduct van Ag2C2O4 is bij een welbepaalde temperatuur 10-12. Hoeveel mol kan men van dit zout oplossen per liter water? (Antwoord: 6,3*10-5 mol/L)
Zou het antwoord dan niet op nul beduidende cijfers moeten staan? Ik begrijp niet hoe men aan twee beduidende cijfers komt.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: beduidende cijfers concentratievraagstuk

Dan is het antwoord op jouw vraag 1 beduidend cijfer. Ik vind het antwoordenboek maar een prutswerk.

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: beduidende cijfers concentratievraagstuk

Als 10-12 nul beduidende cijfers heeft (zoals Wdeb zegt), hoe kom je dan aan één beduidend cijfer?

Mag je 10-12 nemen als 1*10-12 ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: beduidende cijfers concentratievraagstuk

Dan zal ik zeggen 1,0×10-12

 
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: beduidende cijfers concentratievraagstuk

ArcherBarry schreef: Dan zal ik zeggen 1,0×10-12

 
Tsja, dan kom je wel op die 6,3×10-5 uit......(als dat goed is trouwens, heb het niet nagerekend).
 
Maar als iemand je een K geeft van 10-12, dan is er volgens de middelbareschoolregels een significantie van nul. Dat is net zoiets als voor een rekensom een pHwaarde 8 te geven om mee te rekenen. De (op zich logische) afspraak zegt dan dat je nul significante cijfers mag gebruiken voor de concentratie. Dit is gewoon een niet goed overdachte opgave geweest.
 
Wel trouwens als het antwoord in het antwoordenboek 10-4 M was geweest. Dat zou goed consequent toepassen van de regels zijn.
 
Vergeet niet, de regels zijn er om een besef te verkrijgen van meetwaarden en "waarheid" van de getallen.
 
EDIT: Ik kon het niet laten. Inmiddels wel uitgerekend en moet je eens zien wat er met de antwoorden gebeurt als je 10-12 vrij interpreteerd. De eerste drie zijn op zich al duidelijk, maar die laatste is nog leuker....
wetenschapsforum,onzinsignifi.png
wetenschapsforum,onzinsignifi.png (4.94 KiB) 503 keer bekeken
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Reageer