Overleven bacterie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Overleven bacterie

Kan de Chlamydia bacterie overleven buiten het lichaam?
Hiermee bedoel ik, stel dat deze bacterie zich bevindt op een voorwerp en na enkele tijd terug in contact komt met het menselijk lichaam, kan je dan opnieuw besmet worden?

Berichten: 64

Re: Overleven bacterie

Als je je zorgen maakt, op deze site kan je een testje bestellen. Annoniem en ggz goedgekeurd. En stuk goedkoper dan ziekenhuis

https://www.soapoli-online.nl
Maar je raakt echt niet besmet door op dezelfde wc bril te zitten als iemand die chlamydia heeft nee

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: Overleven bacterie

Chlamydia trachomatis heeft de mogelijkheid om een soort van spore te vormen en daarmee onplezierige omgevingen te kunnen overleven. Het beste zal zijn om eventuele potentieel besmette kledingstukken te wassen in een kookwas met schoonmaakazijn. Dit zal waarschijnlijk voldoende zijn om de "sporen" af te doden.
 
Let VERSCHRIKKELIJK goed op dat je niet de schone gewassen kledingstukken aanraakt met handen, wasmand, knijpers, etc waar je net de vieze potentieel besmette was heb aangeraakt.
 
Altijd handen wassen voor de schone was ophangen.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 72

Re: Overleven bacterie

Hier heb ik toch wel wat vragen. Chlamidia is voorwaar iets anders dan verkoudheid. De aanbevelingen suggereren dat de chlamidia in staat is te overleven op een wasknijper. Als chlamidia inderdaad zo makkelijk kon overleven op handen en voor het overige schone was, dan had toch iedereen voor hij ueberhoupt uit de luiers was al kennisgemaakt met deze bacterie, of maak ik hier een ernstige denkfout? Als deze bacterie werkelijk zo stoer was dan zou toch iedereen ermee rondlopen?

Berichten: 64

Re: Overleven bacterie

Chamydia is een seksueel overdraagbare aandoeing, de naam zegt het al. Je gaat echt geen chamidia krijgen als je een wasknijper die als dildo diende gebruikt om je was op te hangen..

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: Overleven bacterie

je maakt nu een denkfout.
 
neem de situatie in de keuken. Je snijd een met salmonella besmette kip op een snijplank. Vervolgens stop de je kip in de pan en gaat deze goed bakken.
Vervolgens snijd jij op die zelfde plank zonder deze eerst goed af te wassen met een ander mes de salade welke je niet zal koken.
 
Dan besmet jij via de snijplank de salade met salmonella en zal ieder die het eet goed ziek worden. Dit verschijnsel noemen wij kruisbesmetting.
 
bacteriën zullen natuurlijk niet eeuwig op die plank blijven, zeker niet wanneer deze droog is. Echter bij snel werken in serie zoals meerdere wassen achter elkaar draaien is het belangrijk om hier rekening mee te houden.
 
 
kcavia schreef: Chamydia is een seksueel overdraagbare aandoeing, de naam zegt het al. Je gaat echt geen chamidia krijgen als je een wasknijper die als dildo diende gebruikt om je was op te hangen..
 
Dat Chlamydia een Sexueel overdraagbare aandoening is, betekend niet dat iemand niet op andere manieren besmet kan worden. e.g. HIV en Hepatitus B en C door bloed contact, Herpes door zoenen (dan wel andere vorm voor koortslip), etc.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 2

Re: Overleven bacterie

Ik bedoel, stel dat je je hebt afgedroogd met een handdoek, je raakt af van deze bacterie kan je dan opnieuw besmet worden door dezelfde handdoek te gebruiken na een paar dagen/ weken/ maanden? Klinkt heel onhygiënisch maar ben benieuw hoelang deze bacterie kan overleven. Ik heb op vele sites gelezen dat de chlamydia bacterie niet lang overleeft buiten het lichaam..

 

Berichten: 64

Re: Overleven bacterie

Als je het al op veel sites hebt gelezen is een forum niet veel betrouwbaarder lijkt me. Ik zou de ggz bellen of mailen, die zijn voor dit soort vragen en zijn betrouwbaar qua antwoorden

Reageer