[natuurkunde] compton effect

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 64

compton effect

Hallo allen,
 
Zie afbeelding voor de twee vragen waar ik niet uitkom. Huiswerk voor natuurkunde.
 
Ik zou bij 11 zeggen:
'p = p
 
p = m.v
'p = h/labda
 
dus
 
h/labda = m.v
 
dus
 
v = ((h/labda)/m)
 
invullen geeft 1,6E6 m/s
 
Echter zegt de docent die het nagekeken heeft dat het 2h moet zijn i.p.v.  gewoon h.
 
Daar snap ik niks van, waar komt die extra h vandaan?
 
Vraag 12 begrijp ik ook niet. misschien kan ik die pas beantwoorden als ik het antwoord van 1 goed heb..
 
Ik zie mijn docent niet meer voor het HER tentamen, dus kan het hem niet meer vragen. ik hoop dat iemand hier kan helpen.
Bijlagen
compton effect.jpg
compton effect.jpg (168.18 KiB) 216 keer bekeken

Berichten: 64

Re: compton effect

ik ben deels eruit, het is:
 
(h/labda) = - (h / labda) + mv
 
Als je dat omzet krijg je dus
 
2h /labda = mv
 
dus v = 3230 m/s
 
Echter snap ik vraag 12 nog niet. Kan dit kloppen?:
 
Aankomend foton heeft minder Ek dan de Ek van de verdwijnende foton en het electron samen. Er ontstaat dus energie en dat kan niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: compton effect

Ja, dat klopt wel. Maar ik zou het voorzien van getallen/formules, als ik jou was. Daar houden we van.
 
Dus bereken\stel de vergelijking op van alle energieën eens en laat zien dat het ongelijk is.
 
Het is dus ook onmogelijk dat er een golf met gelijke golflengte ontstaat. Vreselijke eerste vraag, zeker voor een tentamen, als je het mij vraagt.
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: compton effect

Opmerking moderator

als je aan de bovenkant kijkt van je reply scherm zie je Ω staan. Daarmee kan je speciale tekens, inclusief Griekse letters, vinden en toevoegen. Dan hoef je niet labda, kappa, etc te schrijven.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 64

Re: compton effect

Zal ik doen archer. Fijn weer wdeb dat er hulpende mensen te vinden zijn, bedankt weer!

Reageer