Saunastraler 128v kapot

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 6

Saunastraler 128v kapot

In mijn sauna heb ik 6 stralers van 128volt. 3 voor 3 achter. De stralers zijn gepaard 1 voor met 1 achter. Vervolgens zodanig verbonden dat ze gezamelijk op 230volt werken. Aangezien dit niet mijn vakgebied is begrijp ik niet hoe dit gefikst is. Maar aangezien 1 straler kapot is werkt de gepaarde straler nu ook niet. Mijn vraag: hoe kan ik de goede straler nu toch aan de praat krijgen. 128volt stralers zijn niet meer te koop. Kan ik een of ander apparaat op de vrijgekomen aansluiting zetten dat 128volt afneemt en samen met de goede straler weer 230vlt oplevert en dat dus de goede straler weer mee gaat doen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Saunastraler 128v kapot

Dat "ander apparaat" moet een weerstand hebben gelijk aan, of hoger, dan de gepaarde straler, zodat de stroomsterkte door beiden niet zo hoog wordt dat de straler doorbrandt.
 
Kijk eerst een op het naamplaatje van de straler wat het vermogen, et cetera, is.
 
Je kunt overwegen een nieuwe 230 V straler in serie met de bestaande 128 V straler plaatsen, als die 230 V straler dezelfde weerstand heeft als de 128 V straler.

Berichten: 6

Re: Saunastraler 128v kapot

Dank voor je reactie Pinokkio.

Straler is 50hz, 400watt, en zoals gezegd 128 volt

Berichten: 12.262

Re: Saunastraler 128v kapot

128 volt.. apart voltage, maar neem aan dat ze gewoon in serie staan. 
 
Je zou die ene nog werkende straler kunnen aansluiten via een variac, afgesteld op 128 volt uitgangsspanning, maar ik zou niet zo snel met bedrading etc in de weer gaan in een ruimte als een sauna - klinkt niet als een prettige plek om per ongeluk iets aan te raken dat onder netspanning staat!
Victory through technology

Berichten: 6

Re: Saunastraler 128v kapot

Ha nee lijkt me ook niet. Maar de variac zou dan een ingangsspanning van 230 moeten hebben en transformeert dat naar 228volt ( of zie ik dat verkeerd). Ik heb echter een aansluitspanning van 128volt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Saunastraler 128v kapot

Straler is 50hz, 400watt, en zoals gezegd 128 volt
Als dat de exacte gegevens van het typeplaatje zijn dan is de weerstand dus:
 
R = U2/ P = 1282/ 400 = 41 Ohm
 
Maximale stroomsterkte I = U / R = 128 / 41 = 3,1 Ampère
 
Als je de kapotte straler vervangt door een nieuwe 230 V straler met een R = 41 Ohm werkt het weer als vanouds.
Dus je zoekt een nieuwe 230 V straler met een vermogen op het typeplaatje van ongeveer:
 
P = U2/ R = 2302 / 41 ≈ 1300 Watt
 
Als je die in serie zet met de bestaande 128 V straler dan zal deze nieuwe straler nog ongeveer 320 W doen, hetzelfde als de bestaande straler. Elk heeft dan 230 / 2 = 115 V spanningsverschil, een stroomsterkte van 115 / 41 = 2.8 A, en een vermogen van 115 * 2,8 = 320 W.
 
De bestaande straler kan maximaal 3,1 A verdragen, zoals eerder berekend, dus in feite mag de nieuwe straler een iets lagere weerstand hebben dan 41 Ohm, minimaal 33 Ohm is ook genoeg.
Stroomsterkte door beiden is dan immers: 230 / (41 + 33) = 3,1 A.
Spanningsverschil over de bestaande straler is dan 128 V (=3.1*41) en over de nieuwe 102 V (=3.1*33).
Vermogen van de bestaande is dan 400 W (=3.1*128) en van de nieuwe 315 W (=3.1*102)
 
Vermogen op typeplaatje van de nieuwe 230 V straler mag dan
maximaal 2302 / 33 = 1600 W zijn, maar beslist niet meer.
 
Kortom: vervang de kapotte straler door een nieuwe 230 V straler met op het typeplaatje een vermogen in de orde van 1300 - 1500 W. In serie met de bestaande straler zal hij dan ongeveer even veel vermogen leveren als de kapotte die hij vervangt.

Berichten: 6

Re: Saunastraler 128v kapot

Oke. Klinkt logisch gaan we proberen.

Dank voor je snelle reactie.

Verstuurd vanaf mijn SM-J500FN met Tapatalk
Vraag is alleen of er stralers van 1500watt bestaan maar daar hebben we internet voor.

Thanks

Verstuurd vanaf mijn SM-J500FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Saunastraler 128v kapot

Vraag is alleen of er stralers van 1500watt bestaan maar daar hebben we internet voor.
Die 1500 W is een maximum. Het werkt ook met 1300 of 1000 of 800 W of ....., maar dan krijg je wat minder warmte van zowel de nieuwe als de bestaande gepaarde straler.
 
Bij bijvoorbeeld een nieuwe 800 W 230 V straler heb je een nieuwe weerstand van 66 Ω in serie met de bestaande 41Ω dus je stroomsterkte is dan nog maar 2,15 A en het vermogen van beide samen is dan nog maar 495 W in plaats van eerder genoemde 640 - 715 W. Aan jou de beslissing of die 150 - 200 W minder warmte in de sauna een probleem is.

Berichten: 6

Re: Saunastraler 128v kapot

OK. Dat is inderdaad een waardevolle aanvulling. Dank voor je uitgebreide antwoorden zowel leerzaam als toepasbaar.

Verstuurd vanaf mijn SM-J500FN met Tapatalk

Berichten: 12.262

Re: Saunastraler 128v kapot

Dat is inderdaad ook wel een mogelijkheid. Een andere mogelijkheid zou zijn om een straler te kopen bedoeld voor de amerikaanse markt die wellicht nog wel beschikbaar zijn. Nominaal 110 volt, maar het zit er denk ik dicht genoeg bij om als vervanger te kunnen dienen voor twee serie-geschakelde stralers voor de europese markt. 
 
Sterker nog, het zou me niet verbazen als ze exact diezelfde sauna verkocht hebben voor de amerikaanse markt maar dan met alle stralers paralel geschakeld ipv in paren in serie. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Saunastraler 128v kapot

Een andere mogelijkheid zou zijn om een straler te kopen bedoeld voor de amerikaanse markt die wellicht nog wel beschikbaar zijn. Nominaal 110 volt, maar het zit er denk ik dicht genoeg bij om als vervanger te kunnen dienen
De kapotte 128 V straler vervangen door een 110 V 350 W straler zou ook kunnen,
Zo'n straler heeft een weerstand van 1102/ 350 = 35 Ω
 
In serie met de gepaarde 128 V straler (41 Ω) zou de stroomsterkte door beiden 3,03 A worden.
Het spanningsverschil is dan 106 V over de nieuwe en 124 V over de oude straler.
Het vermogen van de nieuwe straler is dan 320 W en van de oude straler 375 W.
 
Denk erom: het draait bij serieschakeling met een bestaand apparaat niet zozeer om het voltage op het typeplaatje van het nieuwe apparaat, maar om zijn weerstand.

Berichten: 6

Re: Saunastraler 128v kapot

Prima! Bedankt voor alle tips. Dit gaat lukken.

Verstuurd vanaf mijn SM-J500FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
Berichten: 73

Re: Saunastraler 128v kapot

Voordat je nieuwe spullen koopt nog even aan het volgende denken. Wanneer je twee lampen in serie zet, gaan ze alleen even fel branden bij identieke type weerstand draad. Iets wat erg heet wordt, verandert sterk van weerstand. Kooldraad lamp tov wolfram. PTC tov NTC. Het slimste is inderdaad een transformator van 220 naar 110. Op 230 volt levert deze dus 115 volt. Maar dat merk je niet echt. Maar dan dus wel een van 400VA of zo

Reageer