[natuurkunde] Thermodynamica-ventiel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 16

Thermodynamica-ventiel

Als een gas door een ventiel expandeert van hoge druk naar lage druk, dan verandert de temperatuur niet. Klopt dit? Wanneer wel/niet?
 
--> in een expansieventiel wordt geen arbeid geleverd noch is er warmtetransfer. dus dU/dt = 0, Q/t = 0 en W/t = 0, dus het is een isenthalpische expansie. Maar waar ik zie niet waar de temperatuur zou moeten veranderen of niet?
 
​Kan iemand me daarbij helpen? alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: Thermodynamica-ventiel

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
 
Als je de algemene gaswet neemt als: pV=nRT
  • <i>p</i> de druk in Pa (N/m2)
  • <i>V</i> het volume in m3
  • <i>n</i> de hoeveelheid gas in mol
  • <i>R</i> de gasconstante (8,314472 J·K−1mol−1)
  • <i>T</i> de absolute temperatuur in Kelvin
dan zie je meteen dat de druk een relatie heeft tot de temperatuur. Dus wat denk jij dat zal gebeuren (p.s. hogere druk --> meer molecuul botsingen --> meer energie =... dus lagere druk, minder botsingen-->)
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 16

Re: Thermodynamica-ventiel

De temperatuur zal inderdaad dalen. Maar wat wordt dan bedoeld met wanneer wel/niet? Kan de temperatuur op constant gehouden worden in een ventiel of verandert die sowieso doordat het adiabatisch is? 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Thermodynamica-ventiel

Als een gas door een ventiel expandeert van hoge druk naar lage druk, dan verandert de temperatuur niet. Klopt dit? Wanneer wel/niet?
Als een ideaal gas door een ventiel expandeert van hoge druk naar lage druk dan verandert zijn enthalpie niet en zal de temperatuur niet dalen.
 
Als een echt gas door een ventiel expandeert van hoge druk naar lage druk dan daalt zijn enthalpie meestal iets en dan zal z'n temperatuur iets dalen.
Dat effect staat bekend als het Joule-Thomson (JT) effect.
https://en.wikipedia.org/wiki/Joule%E2%80%93Thomson_effect
Bij waterstof gas kan de enthalpie en temperatuur juist iets stijgen bij drukverlaging.
 
Bijkomend effect kan zijn dat de kinetische energie van het gas bij de lage druk (na het ventiel) anders is dan bij de hoge druk (voor het ventiel) dus dat heeft dan ook invloed op de enthalpie en dus temperatuur na de klep.
Denk aan stagnation enthalpy: https://en.wikipedia.org/wiki/Stagnation_enthalpy

Reageer