[scheikunde] kopergehalte bepalen bij lage concentraties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

kopergehalte bepalen bij lage concentraties

Dag iedereen
 
Voor mijn eindwerk maak ik gebruik van fytoremediatie (zeer lange uitleg waarin waarschijnlijk niemand geïnteresseerd is). En daar bij moet ik kopergehaltes meten van enkele milligrammen per liter. En het zit dus zo dat ik nergens aan de bak geraak om een bepaald labo te mogen gebruiken voor dit te meten, ik ben wel voorzien van een spectrofotometer en alles maar niet het juiste poeder om het aanwezige koper aan te tonen.
Hierbij vraag ik zeer dringend om hulp of raad over hoe ik koperconcentraties van zo'n lage graad zou kunnen meten?
 
Alvast bedankt!
 
Met vriendelijke groeten
Luces

Berichten: 772

Re: kopergehalte bepalen bij lage concentraties

De meest gevoelige methoden voor de bepaling van koper (en andere metalen) zijn AAS en ICP, maar aangezien ik vermoed dat je nog in het middelbaar zit zul je hier geen toegang tot hebben. Indien je enkel een spectrofotometer en eenvoudige chemicaliën ter beschikking hebt, dan zal de volgende methode hiervoor het best geschikt zijn:
 
Koper (Cu2+) ionen reageren met een overmaat aan ammoniak (NH3), ter vorming van een sterk blauw gekleurd complex kopertetraminecomplex, volgens onderstaande reactie:
 
Cu2+ + 4 NH3 => Cu(NH3)42+
 
Het gevormde complex heeft een intense blauwe kleur en heeft een absorptiemaximum bij 610 nm. Voor een exacte beschrijving voor het uitvoeren van het experiment kun je protocollen terugvinden op internet. Zoek hierbij, zoals je altijd zou moeten doen, in het Engels.
 
Overigens wil ik nog even opmerken dat de meeste spectrofotometrische methoden zeker in staat zullen zijn om te meten in het 1-1000 mg/L concentratiegebied. Het wordt slecht moeilijker wanneer je lagere concentraties wenst op te meten.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: kopergehalte bepalen bij lage concentraties

@LiamAel
Je kunt overwegen de concentratie te verhogen door het water gedeeltelijk te verdampen, door verwarming of door vriesdrogen. Of geheel droogdampen en dan weer oplossen in een kleine bekende hoeveelheid vloeistof.

Reageer