Russische kerstverlichting

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Russische kerstverlichting

Wat zou er gebeurd zijn waardoor de bovenleiding van de trolleybus van Smolensk op deze video eerst op verschillende plaatsen begint te vonken en tenslotte over de hele lengte ontbrandt?

Berichten: 12.262

Re: Russische kerstverlichting

Het lijkt erop dat de isolatie aan de palen doorslaat, mogelijk door een te hoge spanning. Blijkbaar is het ook niet zo best afgezekerd gezien het vervolgens helemaal in brand gaat (of slaat er een vonkboog door/om de zekering). 
 
Maar wat me meer opvalt: Die oelewapper de op die trollybus klimt terwijl er duidelijk nog spaning op staat, en zelfs aan draden begin te trekken. Dat die niet ter plekke verschroeid is is me een groter raadsel. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Russische kerstverlichting

De draden waar hij aan trekt zijn touwen waarmee je de trolleys naar beneden kan halen. Dus helemaal niet zo'n domme actie als het lijkt.

Berichten: 72

Re: Russische kerstverlichting

Tja, die oelewapper, maar goed, zal wel geen echte bontlaarzen aan hebben gehad, maar rubberen laarzen? Met electriciteit kun je mazzel hebben. Ik ben toch meer verbaasd over dat ogenschijnlijk vlam vatten van die leiding, voorzover ik weet kan dit alleen maar als er gruwelijk veel stroom door loopt. Maar hoe dat in godsnaam mogelijk is? de hoeveelheid stroom die nodig is om een koperen leiding licht te doen geven als een gloeidraad in een ouderwets peertje moet werkelijk verschrikkelijk groot zijn, terwijl het idee van hoge spanning juist is dat je weinig stroom nodig om energie te verplaatsen door een leiding. Misschien heeft iemand een transformator omgekeerd? Veel stroom en weinig spanning?

Berichten: 72

Re: Russische kerstverlichting

klazon schreef: De draden waar hij aan trekt zijn touwen waarmee je de trolleys naar beneden kan halen. Dus helemaal niet zo'n domme actie als het lijkt.
Aha! deze kwam terwijl ik zat te tikken, als die draadjes dan niet van metaal zijn is dat redelijk veilig zou ik zeggen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Russische kerstverlichting

Escafon schreef: Ik ben toch meer verbaasd over dat ogenschijnlijk vlam vatten van die leiding, voorzover ik weet kan dit alleen maar als er gruwelijk veel stroom door loopt. Maar hoe dat in godsnaam mogelijk is? de hoeveelheid stroom die nodig is om een koperen leiding licht te doen geven als een gloeidraad in een ouderwets peertje moet werkelijk verschrikkelijk groot zijn, terwijl het idee van hoge spanning juist is dat je weinig stroom nodig om energie te verplaatsen door een leiding. Misschien heeft iemand een transformator omgekeerd? Veel stroom en weinig spanning?
 
Dat begrijp ik ook niet.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: Russische kerstverlichting

Een trolleybus gebruikt ongeveer 0.5 kA tijdens het optrekken (bij 600 V).(1) De bovenleiding moet dus wel een paar kA kunnen verdragen zonder te gaan gloeien.
 
Ik las hier dat de NS in de winter de bovenleiding van het spoor in de winter soms ontdooide met de 'ijzelschakeling' die neerkomt op het kortsluiten van een paar kilometer bovenleiding, met een kortsluitstroom van 1,5 kA. De ijzelschakeling zou in onbruik geraakt zijn omdat het risico van draadbreuk groter is dan bij de alternatieve methode, het schrapen van de bovenleiding.
 
Misschien heeft die Russische trolleybusbovenleiding een dergelijke ijzelschakeling maar ging er deze keer iets mis.

Berichten: 12.262

Re: Russische kerstverlichting

Maar dat veklaar niet de enorme vonken die overslaan tussen de bovenleiding en de ophanging daarvan. Heel precies kun je het niet zien, maar het lijken toch vonkbogen te zijn van ettelijke centimeters. 
 
Voor dergelijke overslagen heb je forse spanningen nodig, in de orde van 1 kV per mm. Het lijkt erop dat iemand per abuis pakweg 50 kV+ op die bovenleiding heeft gezet waardoor het allemaal overslaat. Dat zou ook verklaren waarom de stroom zo ver kan oplopen: een smeltveiligheid bedoeld voor zeg 600 of 1500 volt zal waarschijnlijk ook doorvonken bij 50 kV. Bij een fatsoenlijk zandgevuld exemplaar niet eens er doorheen, maar wel er omheen. 
 
Ik vermoed dat iemand gewoon een enorme fout gemaakt heeft en een zeer hoge spanning heeft aangesloten op die bovenleiding, wellicht met het idee dat het een hoogspanningskabel was. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Russische kerstverlichting

Welke kabel brandt hier nu precies door?
De bovenleiding zelf lijkt mij intact te blijven.
 
Image1.jpg
Image1.jpg (102.38 KiB) 1063 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Russische kerstverlichting

Na het filmpje een paar keer te hebben bekeken is het mij ook niet duidelijk wat er precies gebeurt. In het begin zie je het bij de rechter trolley ook vonken. En als de chauffeur probeert die naar beneden te trekken lijkt het wel of hij vastgelast zit aan de draad.

Berichten: 12.262

Re: Russische kerstverlichting

Het is inderdaad wat vaag. Bovendien weten we niet wat er vooraf ging: het lijkt me stug dat iemand dit toevallig heeft gefilmd, en waarschijnlijker dat er al meerdere vonken oid aan vooraf zijn gegaan waarna hij is gaan filmen.
 
Het lijkt erop of aan dezelfe masten zowel de bovenleiding voor de bus als hoogspanningsleidingen hangen. In eerste instantie vliegen de vonken tussen hoogspanning en de mast (geen idee waarom, te hoge spanning voor de isolatoren?).
 
Op een gegeven punt is het de hoogspaningsleiding die gloeit en uiteindelijk breekt, en dan bovenop de trolley leiding terecht komt, en daar vervolgens min of meer vast last (gloeiend hete leiding, mogelijk loopt er nog stroom ook). 
 
En die man neemt echt wel een enorm risico - de isolatie van de bovenleiding naar de rest van de bus is gemaakt voor wellicht 1.5 kV, niet voor pakweg 50 kV of wat men daar ook hanteert. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: Russische kerstverlichting

Michel Uphoff schreef:Welke kabel brandt hier nu precies door?

De bovenleiding zelf lijkt mij intact te blijven.
Ik heb de indruk dat de dunne draagkabel die boven de rijkabel hoort te hangen tijdens de video geleidelijk doorzakt en kortsluiting maakt met de rijkabel. Misschien is de draagkabel van de trolleybus geaard (in tegenstelling tot de draagkabel van het Nederlandse spoor, 1)
trolley.png
trolley.png (6.33 KiB) 1062 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Russische kerstverlichting

Dat klinkt plausibel. Hoe komt die draagkabel zo heet dat hij doorzakt is dan de vraag.
 
Is die draagkabel wel geïsoleerd van de bovenleiding ?
Zo nee, zou het dan kunnen dat de draagkabel vanwege een onderbreking door voorgaande problemen in de bovenleiding de hele spanning te verwerken krijgt, en gezien zijn hogere weerstand doorbrandt?

Berichten: 12.262

Re: Russische kerstverlichting

Het zou best kunnen als het de draagkabel is die oplicht: Zeker als men gekozen heeft voor een mechanisch sterke draagkabel van staal maar een koperen geleider dan is de weerstand van een lengte draagkabel veel hoger dan die van de koperen geleider. 
 
Maar wat zijn dan die enorme vonken aan het begin? 
 
Het ziet eruit alsof het vonken zijn tussen een opgehangen kabel en de masten die een aanzienlijke afstand overbruggen. Echt goed is het niet te zien, maar het lijken vonkbogen van tientallen centimeters - onmogelijk met een spanning van een paar kV. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Russische kerstverlichting

Maar wat zijn dan die enorme vonken aan het begin?
 
Misschien zit het als volgt:
 
De geleider is ergens onderbroken, en er wordt (door deze bus, en/of eentje uit beeld) vermogen afgenomen.
De spankabel houdt met dunne verticale kabeltjes de geleider op de juiste hoogte. De weerstand van deze verticale kabeltjes is naar verhouding groot, ook t.o.v. de spankabel. Door het gevraagde vermogen en de breuk moet de stroom van de geleider via deze verticale kabeltjes naar de spankabel worden gevoerd. Het netwerkje van verticale kabeltjes, de niet onderbroken delen van de geleider en de spankabel fungeert nu rond de breuk als geleider. Hier in schema:
 
Image3.jpg
Image3.jpg (27.41 KiB) 1062 keer bekeken
 
De dunne verticale kabeltjes branden op verschillende plaatsen door (de voorgaande vonkenregens op diverse plekken), waardoor het aantal hulpgeleidingen rond de breuk steeds verder afneemt, en de spankabel het vermogen steeds meer in zijn eentje moet verwerken. Deze kabel wordt te heet en begint uit te zakken. Uiteindelijk raakt de spankabel ergens de geleider, overbrugt daardoor de breuk, en brandt door.
 
Misschien dat je met de juiste dimensionering van weerstanden (in het schetsje heb ik 1-10-100 gebruikt) dan tot een dergelijk scenario kan komen.

Reageer