Warmteregulatie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 338

Warmteregulatie

Het lichaam verliest warmte aan de omgeving door straling (radiatie), verdamping (evaporatie), geleiding (conductie) en stroming (convectie).
 
Ik stel me verschillende scenario's voor, waarbij ik de luchtvochtigheid even buiten beschouwing laat:
 
a. Wanneer het hard waait zal het natte of droge lichaam het meest afkoelen door stroming
b. In lucht van 18 graden celcius koelt het lichaam minder snel af dan in water van dezelfde temperatuur. Dit komt omdat water de warmte veel sneller en beter geleidt dan lucht. Dan geldt geleiding. 
 
Waardoor zal het droge, naakte lichaam de meeste warmte verliezen? Door verdamping of straling?
Waardoor zal het lichaam de meeste warmte verliezen als de huid nat is na het zwemmen? Verdamping, straling of geleiding?
 

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Warmteregulatie

Bij hard waaien zou ik eerder gaan voor convectie...

Wat heeft je doen besluiten twee opties weg te strepen om conductie en verdamping over te houden? Wat valt er te verdampen op een droog lichaam? Zweten is de bekendste manier om wamte te verliezen via verdamping. Conductie is naar mijn weten alleen van toepassing in het lichaam zelf (dus via vasodilatatie van de oppervlakkige venen -> bloed kan warmte afstaan aan huid -> via de overige mechanismen uiteindelijk warmteverlies.

Overigens ben ik niet zeker van m'n antwoord hoor; waarschijnlijk had ik een kater tijdens die colleges :)
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Warmteregulatie

Bij hard waaien ga ik ook voor convectie (= stroming).
 
 
anusthesist schreef:

Wat heeft je doen besluiten twee opties weg te strepen om straling en verdamping over te houden?

 
 
Weet ik eigenlijk niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Warmteregulatie

Hmmm...ik zie nu dat ik m'n bericht verkeerd heb 'verbeterd'. Ik las eerst straling zoals je quoot en daarna las ik op één of andere manier conductie.

Verandert de conclusie overigens niet.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Warmteregulatie

Ok
Met andere woorden koudere lichaamsdelen onttrekken warmte aan warmere lichaamsdelen via geleiding, zodat de warmte aan het lichaamsoppervlak komt. Maar ook het bloed neemt de warmte mee van uit de kern van het lichaam naar de schil.
Het lichaam kan daarna de warmte aan de omgeving afgeven door verdamping, straling en stroming.
Sluiten we stroming uit wanneer het windstil is, dan blijven verdamping en straling over.
Een droog lichaam geeft dus warmte af aan de omgeving via straling 
Een nat lichaam, al of niet bezweet na een inspanning of nat na het zwemmen geeft de warmte af via verdamping.
Correct?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Warmteregulatie

Een lichaam verliest altijd warmte door zowel straling als verdamping als convectie.
 
Het hangt van de omstandigheden af welke van die drie het grootste effect heeft. Kleding, luchttemperatuur, luchtvochtigheid, zonnestraling of schaduw.
 
Ook als er geen wind is is er sprake van natuurlijke convectie: doordat het lichaam warmer is dan de lucht zal de luchtlaag langs het lichaam opwarmen en daardoor omhoog stijgen waardoor er weer nieuwe koudere lucht van onderaf langs het lichaam omhoog stroomt.
 
Ook een droog lichaam verliest continu vocht. Dat is niet anders dan wanneer je een stuk groente of fruit een week in de keuken laat liggen. Als je het zou wegen zou je merken dat het lichter geworden is door verdamping van vocht.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Warmteregulatie

Ok

Met andere woorden koudere lichaamsdelen onttrekken warmte aan warmere lichaamsdelen via geleiding, zodat de warmte aan het lichaamsoppervlak komt. Maar ook het bloed neemt de warmte mee van uit de kern van het lichaam naar de schil.

Het lichaam kan daarna de warmte aan de omgeving afgeven door verdamping, straling en stroming.

Sluiten we stroming uit wanneer het windstil is, dan blijven verdamping en straling over.

Een droog lichaam geeft dus warmte af aan de omgeving via straling 

Een nat lichaam, al of niet bezweet na een inspanning of nat na het zwemmen geeft de warmte af via verdamping.

Correct?

Je raakt me een beetje kwijt met deze post. Heb je het nu specifiek over een droog lichaam in een windstille omgeving? Want eerst hadden we het toch over een droog lichaam terwijl het 'hard waait'?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Warmteregulatie

anusthesist schreef: Je raakt me een beetje kwijt met deze post. Heb je het nu specifiek over een droog lichaam in een windstille omgeving? Want eerst hadden we het toch over een droog lichaam terwijl het 'hard waait'?
 
Ik zal concreter zijn.
Het lichaam raakt warmte aan de omgeving kwijt op 3 manieren: via straling, stroming en blijkens de post van Pinokkio ook verdamping. In welke mate dit gebeurt, is afhankelijk van de omgevingsfactoren.
Bij het doorlezen van een vergelijkbaar topic: "Stralingswarmte van de mens" schrijft Doffer (27 april 2006) dat het grootste deel aan warmte wordt afgegeven via convectie (stroming) en wel 75 Watt per dag in rust bij een voedselinname van 2500 kcal volgens (van de Velde). Ik kan mijn aanname van straling dus vergeten.
 
Vraag:
In hoeverre verschilt het verliezen van warmte door een nat lichaam of een bezweet lichaam (na een inspanning)?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Warmteregulatie

Je bedoelt: in hoeverre verschilt het verliezen van warmte bij droog vs. nat lichaam?

En dan ongeacht de omstandigheden?

Als je dat bedoelt is die vraag niet te beantwoorden namelijk, de omstandigheden zijn zeer relevant. Of bedoel je bij dezelfde omstandigheid? Sowieso verliest het lichaam warmte door ALLE mechanismen maar het verschilt per omstandigheid welk mechanisme het meest bijdraagt aan warmteverlies.

Spijt me zeer, maar ik snap nog steeds niet wat je nu precies wilt weten...

Wellicht kun je je vraag herformuleren of wellicht snapt pinokkio wel wat je nu exact vraagt.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: Warmteregulatie

Deze vraag is zo moeilijk te beantwoorden.
 
Ik neem aan dat de zouten in het zweet geen significante invloed hebben.
 
Het begint in verschil van temperatuur. Zweet komt uit de poriën met ongeveer 37oC, zeg dat water waar je in gezwommen hebt een 200C was. Dat betekend dus dat je eerst het water op jouw huid een 17*4,18*m moet opwarmen. Deze warmte raak je dus al snel kwijt, echter op een naakt lichaam zal dat weinig zoden aan de dijk zetten (bij drek natte kleding wordt dit potentieel een significante factor).
 
Kwa verdampingswater zal er per kg vocht weinig verschil zijn tussen water en zweet op je huid
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Warmteregulatie

Egos bedoelt sowieso een nat lichaam (nat door wat dan? water?, melk?, vloeibaar staal?) in vergelijking met een bezweet lichaam (nat door zweet)?

Bijzondere vraag...
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Warmteregulatie

anusthesist schreef: Egos bedoelt sowieso een nat lichaam (nat door wat dan? water?, melk?, vloeibaar staal?) in vergelijking met een bezweet lichaam (nat door zweet)?

Bijzondere vraag...
Zoals ik idd in de beginvraag van dit topic stelde, een nat lichaam na het zwemmen in vergelijking met een bezweet lichaam na een inspanning. Het verschil is de lichaamstemperatuur. 
 
 
Natuurlijk dienen de omgevingsfactoren in beide gevallen gelijk te zijn. 
 
Ik kwam op deze vraag, omdat ik in een examen sportmassage de volgende vraag tegenkwam, die volgens mij geen goed antwoord heeft. Het juiste antwoord moet hier in ieder geval verdamping zijn. (Volgens het correctiemodel is het straling)
 
Door welk van de volgende processen wordt de meeste warmte afgegeven als de huid na het zwemmen nat is?
 
  • (B)

    Geleiding
  • (C)

    Straling
  • (A)

    Verdamping

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Warmteregulatie

Merkwaardige formulering van de vraag.
Staan de keuzes werkelijk in de volgorde ( B ) , ( C ) en ( A ) ?
 
En noemt het correctiemodel letterlijk "straling" als juiste antwoord, of noemt het een van de drie letters ?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Warmteregulatie

Als het lichaam warmer is dan de omgeving dan verliest het lichaam meer warmte door radiatie dan dat het warmte opneemt via radiatie.

Als de omgeving warmer is zal het lichaam via radiatie warmte opnemen en is de enige manier om warmte te verliezen evaporatie.

Bij kamertemperatuur is het warmteverlies via radiatie 60% van het totale wamteverlies. Hoe warmer het lichaam des te groter het percentage warmteverlies via radiatie wordt. Via evaporatie is het warmteverlies rond de 20%.

Als het lichaam nat is zal het warmteverlies via radiatie afnemen omdat het lichaam koeler is (ΔT is lager dus radiatie < 60%) Het warmteverlies via evaporatie zal pas toenemen als Tomgeving > Tlichaam waardoor evaporatie > 20%).

Dus ik moet het antwoordenmodel tóch gelijk geven. Warmteverlies via radiatie > warmteverlies via evaporatie.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Warmteregulatie

Pinokkio schreef: Merkwaardige formulering van de vraag.
Staan de keuzes werkelijk in de volgorde ( B ) , ( C ) en ( A ) ?
 
En noemt het correctiemodel letterlijk "straling" als juiste antwoord, of noemt het een van de drie letters ?
Het is een digitale toetsenbank, die de vragen steeds at random weergeeft. A,b,c is niet belangrijk. Het juiste antwoord zou volgens het correctiemodel straling zijn.

Reageer