[scheikunde] Bepaling van de hoeveelheid Mohr’s zout in een onbekend monster

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 5

Bepaling van de hoeveelheid Mohr

Bij de bepaling die jullie uitvoeren gaan jullie de hoeveelheid Mohr’s zout bepalen van een monster met een onbekende hoeveelheid. Iedere student krijgt een eigen potje met Mohr’s zout en moet hiervan middels een UV-VIS spectroscopie bepalen hoeveel mg Mohr’s zout er in het potje aanwezig is.  Bepaal individueel hoeveel mg Mohr’s zout je gekregen hebt.  Voer ter controle van de nauwkeurigheid van de bepaling individueel een recovery uit. Deze recovery zal je zelf moeten maken door een geschikte hoeveelheid Mohr’s zout in te wegen en op te lossen in een maatkolf van 250mL. Zorg dat de recovery ongeveer 64mg/L Fe bevat. De sample potjes bevatten ongeveer 140 mg aan Mohr’s zout. Voor het opstellen van een kalibratielijn worden door school geschikte kalibratie oplossingen gemaakt.
 
 
Mijn vraag is: Welke gegevens heb ik nodig om een ijkreeks te maken??

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: Bepaling van de hoeveelheid Mohr

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Bepaling van de hoeveelheid Mohr

Belangrijk is te bedenken wat de ijklijn gaat zijn, ongeveer. Wat ga je tegen wat uitzetten?
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: Bepaling van de hoeveelheid Mohr

Bij de ijkreeks moet ik de concentratie uitzetten tegen over de extinctie. dit snap ik. Maar hierbij heb ik toch ook de molaire extinctie coëfficiënt nodig van Mohr`s zout? 

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Bepaling van de hoeveelheid Mohr

Voor het opstellen van een kalibratielijn worden door school geschikte kalibratie oplossingen gemaakt.
Is dit niet je antwoord??? Geven zij niet de benodigde oplossingen? Het zal vast een standaard oplossing zijn van bekende concentratie, die j dan dient te verdunnen. Of misschien zijn zelfs die al gemaakt, dat is onduidelijk.
 
Mogelijk is er ook een reagens bij, maar dat hoeft volgens mij niet bij deze bepaling met UV. Ligt er een beetje aan welke andere materialen er mogelijk bij zitten, maar daar maken ze geen melding van...
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: Bepaling van de hoeveelheid Mohr

Oke bedankt voor je hulp :D  :D !!

Reageer