[scheikunde] Kookpunten isomeren heptaan

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 421

Kookpunten isomeren heptaan

Dag iedereen,

Ik heb een vraag in verband met de kookpunten van de isomeren van heptaan. Ik moet kunnen verklaren welke het hoogste en welke het laagste kookpunt heeft. Ik weet al zeker dat n-heptaan het hoogste kookpunt heeft ( lineaire keten, geen vertakkingen en sterkste VDW krachten). Ik zou zeggen dat 2,2,3-trimethylbutaan het laagste kookpunt heeft want die is het sterkst vertakt maar blijkbaar heeft 2,2-dimethylpentaan het laagste kookpunt?
 
Waarom is dit zo?

Ik dacht misschien aan symmetrie waardoor de opstapeling beter is en dus de VDW krachten sterker zijn voor 2,2,3-trimethylbutaan maar, ik kan daar niets over vinden in boeken of op het internet.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Kookpunten isomeren heptaan

Dit is dezelfde vraag als die je eind 2015 al stelde:
http://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/197995-rangschikking-naar-stijgend-kookpunt-van-isomeren/
 
Het lijkt me onmogelijk te beredeneren dat 2,2-dimethylpentaan het laagste kookpunt heeft tenzij men dat al weet zodat men naar het gewenste antwoord toe kan kletsen. Het verschil in kookpunt tussen 2,2-dimethylpentaan en 2,2,3-trimethylbutaan is overigens erg klein.
Dit is dus geen geschikt vraagstuk voor studenten.
Ook niet voor mij trouwens, want ik kan het eigenlijk ook niet verklaren. Wellicht zou speelt dipoolmoment hier een kleine maar toch beslissende rol. Zou je eens naar kunnen kijken.

Reageer