Kookpan met schuine oppervlakte

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1

Kookpan met schuine oppervlakte

Dag allen,
 
Ik vroeg mij af of iemand kan zeggen of het volgende werkt. Stel ik heb een kookpan met op de bodem schuine zijde. Deze schuine zijde zien er als volgt uit:
 
Stel je voor je hebt een donut vorm op de bodem, en die donut is in vier stukken opgedeeld. Als je elk deel van de donut schuin positioneert, schuin tot aan het volgende deel van de donut. Waardoor je eigenlijk dit |\|\|\|\ krijgt, maar dan helemaal rond en gaat het dus oneindig door.
 
Ik vraag mij af, als de bodem dus schuine zijde heeft, afhankelijk van hoe schuin natuurlijk, als je water gaat koken je enige afzet in een schuine richting krijgt. Waardoor het water uit zich zelf gaat ronddraaien.
 
Heeft iemand een idee / ervaring met water koken op schuine vlakten en hoe dit zich gedraagt?
 
Thanks!
 
Mvg,
Michiel

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.081

Re: Kookpan met schuine oppervlakte

Geen idee of water spontaan kan gaan ronddraaien, maar het principe zou moeten werken. Het doet me denken aan werk van een oud-collega van me aan ratels. Door een asymmetrische potentiaal (gravitatie in dit geval, net zoals de knikkers op het wasbord in de link) kan Brownse beweging omgezet worden in gerichte beweging, waarbij er arbeid verricht wordt door het veld dat het potentiaal in stand houdt, dus geen gratis energie voor iedereen!

Reageer