gewichtsverdeling zijmuur

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 5

gewichtsverdeling zijmuur

Hallo,
 
Voor ons nieuwe huis in houtskeletbouw wil ik een balk berekenen die komt onder de zuid-muur (zie tekening). Maar ik ben er niet helemaal over uit hoe de gewichtsverdeling verloopt. De houten vloerbalken (oost-west) heb ik gewoon berekent als een balk op 2 steunpunten. Het gedeelte waar ik niet zeker over ben is hoeveel de zuid-muur gaat dragen van de dak-belasting door de stijfheid van de OSB plaat. Deze platen maken van het dak 1 vlak, waardoor de zuidmuur meer belast wordt.
 
Wat is de beste benadering voor het berekenen van de balk onder de zuid-muur?
Ik zat te denken aan de osb plaat als een cantilever balk te beschouwen. Dan met behulp van de maximaal toelaatbare belasting en de maximale doorbuiging de lengte eruit halen. Deze lengte is dan de hoogte van een driehoek (AB). De basis van de driehoek is de overspanning (CD = 3m). De gevonden driehoek is dan de belastbare oppervlakte, waarin de hoogte in het midden ligt.
 
Is dit een goede benadering? Wordt er in de praktijk een eenvoudigere methode toegepast?
De belastingen op zowel het dak (230 kg/m2) als de vloer (300 kg/m2) lopen aardig op. En de lengte van de westelijke muur (17.5m) is te groot om het dak-vlak te halveren.
 
Mvg
sgnx
 
 
Bijlagen
parallel wall 3.png
parallel wall 3.png (93.82 KiB) 372 keer bekeken

Berichten: 863

Re: gewichtsverdeling zijmuur

In de praktijk neem je gewoon een 1/2 * de afstand tussen de dakbalken mee als belasting op de zuidgevel.

Berichten: 5

Re: gewichtsverdeling zijmuur

In de praktijk neem je gewoon een 1/2 * de afstand tussen de dakbalken mee als belasting op de zuidgevel.
Bedankt!

Reageer