Ferrum extractie uit bloed

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Ferrum extractie uit bloed

Beste,
 
Is het mogelijk om ijzer uit bloed te halen? Zo ja, hoe dan? Ik snap dat je eerst de hemoglobine uit het bloed moet halen. Hoe doe je dit? Dit is voor een Experimenteel ondezoek.

Berichten: 12.262

Re: Ferrum extractie uit bloed

Wat wil je er precies mee bereiken?
 
In principe is het uiteraard mogelijk om ijzer uit bloed te winnen, je zou het bijvoorbeeld kunnen drogen, verbranden, en verwerken als een (tamelijk arm) ijzererts. Of wellicht langs chemische weg kunnen scheiden van heem en vervogens als ijzerzout of metaal kunnen laten neerslaan. 
 
Reken echter niet op veel ijzer, het zou me niet verbazen als er in de gemiddelde rivier meer ijzerionen per liter zitten dan in bloed. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Ferrum extractie uit bloed

Zoals Benm al aangaf, je hebt met ijzer ionen te maken. Afhankelijk van wat je eindproduct moet zijn kan je verschillende stappen nemen.
 
Direct met een sterke magneet uit het bloed winnen zal in ieder geval niet werken...
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 4

Re: Ferrum extractie uit bloed

Welke mogelijke manieren heb je nog meer? We willen namelijk zoveel mogelijk manieren vinden en uiteindelijk degene die het meest met scheikunde te maken heeft gebruiken. Zou op de TU in Eindhoven mogelijk zijn om die chemische weg uit te voeren?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Ferrum extractie uit bloed

Ze hebben allemaal 'met scheikunde te maken'. Uitdrogen, verbranden en vervolgens met een zout neerslaan zou moeten werken. Je zou in theorie ook nog met koper het ijzer van de hemoglobine kunnen verdringen. Dit zie je bijvoorbeeld volgens mij ook bij koper vergifting
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 12.262

Re: Ferrum extractie uit bloed

Dat zou inderdaad kunnen, of wellicht het heem incl ijzer proberen te verwijderen uit heamoglobine, om vervolgens dat heem af te breken en ijzerionen over te houden of iets dergelijks. 
 
Er zijn tig denkbare routes, maar niemand zal die in de praktijk uitvoeren gezien er een zak potgrond waarschijnlijk meer ijzer zit dan in het bloed van een mens. 
Victory through technology

Berichten: 4

Re: Ferrum extractie uit bloed

Hoe haal je het heem dan uit de heamoglobine? En hoe breek je die dan af?
We willen dit met varkensbloed gaan doen. Het liefst gaan we zelfs een keer naar de TU/eindhoven om daar dit experiment uit te voeren.
Als we dit inderdaad verbranden en laten neerslaan, welk zout moeten we dan gebruiken?
 

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Ferrum extractie uit bloed

Kijk eens in je binas, tabel 45A als ik het me goed herinner. (laatste keer dat ik een binas gebruikte was in 2005)
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 4

Re: Ferrum extractie uit bloed

Welke moet ik dan gebruiken? Fe 3+ of de Fe 2+?
Het nummer klopt niet maar het is voor de rest dezelfde tabel
Bijlagen
slide_37.jpg
slide_37.jpg (83.08 KiB) 1256 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Ferrum extractie uit bloed

Dat zou je zelf simpel genoeg moeten kunnen vinden. Klik
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Ferrum extractie uit bloed

Probeer ook eens te berekenen hoeveel ijzer er in bloed zit. Hoeveel zal je dus nodig hebben om ook een waarneembare hoeveelheid te verkrijgen?
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Ferrum extractie uit bloed

Ik kom bij 6 liter bloed op ongeveer 3 gram, minder dan 0,5 cc ijzer uit.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Ferrum extractie uit bloed

Michel Uphoff schreef: Ik kom bij 6 liter bloed op ongeveer 3 gram, minder dan 0,5 cc ijzer uit.
Dat lijkt me niet onmogelijk. En daar zit dan ook meteen een aanzienlijk probleem, je gaat een erg grote hoeveelheid bloed nodig hebben, om ook maar enig ijzer te isoleren. 3 gram van 6 liter bloed is dan ook nog uitgaande van een 100% efficiente extractie.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer