Yamaha R6 rijervaringen
Moderator: Rhiannon
- Moderator
- Berichten: 5.238
Yamaha R6 rijervaringen
Al enige tijd zit ik rond te kijken om weer een motorfiets te kopen.
Ik vraag mij af, heeft er iemand hier (rij)ervaring met de Yamaha YZF R6 motorfiets?
hoe is de stabiliteit van de fiets? Natuurlijk is het een sport fiets, maar hoe is de comfort op hoge snelheden en bij ritten van 2 uur +?
merci
Ik vraag mij af, heeft er iemand hier (rij)ervaring met de Yamaha YZF R6 motorfiets?
hoe is de stabiliteit van de fiets? Natuurlijk is het een sport fiets, maar hoe is de comfort op hoge snelheden en bij ritten van 2 uur +?
merci
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates
- Berichten: 778
Re: Yamaha R6 rijervaringen
Er zijn vele fora voor zowat elk model van een merk. Zo ook voor de R6: http://yzfr-club.nl
Ik denk dat je daar meer en sneller info kunt halen.
Ik denk dat je daar meer en sneller info kunt halen.
- Moderator
- Berichten: 5.238
Re: Yamaha R6 rijervaringen
Veel motor fora hebben nogal eenzijdige meningen. Ik hoop dat er hier een forum lid is die met een objectieve ervaringsblik naar deze motorfiets kan kijken.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates
- Berichten: 1.292
Re: Yamaha R6 rijervaringen
van welk jaar? grote vooruitgang in de latste jaren, grote veranderingen ook.
Heb met 600, 750, 900 en 1000 cc racefietsen gereden, een algemene opmerking is dat de 600 slightly underpowered is.
2h op eenn racemoto en je polsen zijn eraan, je moet al heel snel gaan om het gewicht van je lichaam door de wind te kunnen laten dragen.
Rij momenteel met een gsx-r 750, deze is en krachtig en heel wendbaar, deze blijft even. Was nochtans tot voor kort steeds een trouwe honda-fan (heb er nog steeds enkele staan), Yamaha heeft me nooit echt kunnen overtuigen.
gebruik: meestal op circuit, maar regelmatig ook woon/werk.
Heb met 600, 750, 900 en 1000 cc racefietsen gereden, een algemene opmerking is dat de 600 slightly underpowered is.
2h op eenn racemoto en je polsen zijn eraan, je moet al heel snel gaan om het gewicht van je lichaam door de wind te kunnen laten dragen.
Rij momenteel met een gsx-r 750, deze is en krachtig en heel wendbaar, deze blijft even. Was nochtans tot voor kort steeds een trouwe honda-fan (heb er nog steeds enkele staan), Yamaha heeft me nooit echt kunnen overtuigen.
gebruik: meestal op circuit, maar regelmatig ook woon/werk.
- Berichten: 8.557
Re: Yamaha R6 rijervaringen
Een motor die ik iedereen aan kan raden is de V-strom 650 (of z'n grote broertje, de 1000).
Zeker op lange afstanden is het een erg aangename motor. Langere tochten in Australie waren geen enkel probleem. Er is geen enorme topsnelheid (dus goedkoper in de verzekering), maar ze is erg wendbaar, goedkoop in het onderhoud, onverwoestbaar en vooral leuk om op te rijden. Mocht je onverhoopt op een onverhard stuk uitkomen dan redt ze zich ook nog goed. Ze ziet er misschien niet zo heel mooi uit, maar dat zie je toch niet zodra je erop zit. Een motor om op te rijden, die je niet snel in de steek zal laten. Niet om naar te kijken.
Een echte racefiets is me net altijd iets te agressief, leuk om op te rijden maar te vermoeiend.
Zeker op lange afstanden is het een erg aangename motor. Langere tochten in Australie waren geen enkel probleem. Er is geen enorme topsnelheid (dus goedkoper in de verzekering), maar ze is erg wendbaar, goedkoop in het onderhoud, onverwoestbaar en vooral leuk om op te rijden. Mocht je onverhoopt op een onverhard stuk uitkomen dan redt ze zich ook nog goed. Ze ziet er misschien niet zo heel mooi uit, maar dat zie je toch niet zodra je erop zit. Een motor om op te rijden, die je niet snel in de steek zal laten. Niet om naar te kijken.
Een echte racefiets is me net altijd iets te agressief, leuk om op te rijden maar te vermoeiend.
"Meep meep meep." Beaker
- Berichten: 1.292
Re: Yamaha R6 rijervaringen
Als de OP langere tochten wilt maken, maar toch in de stijl van een racefiets wilt blijven, is de VFR een absolute aanrader.
- Moderator
- Berichten: 5.238
Re: Yamaha R6 rijervaringen
Ik heb vandaag de nieuwe fiets gekocht. Het is niet een R6 geworden maar een Thundercat
iets wat rechter positionering voor de comfort maar toch een mooi sportief uiterlijk
iets wat rechter positionering voor de comfort maar toch een mooi sportief uiterlijk
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates
- Berichten: 1.292
Re: Yamaha R6 rijervaringen
Juist even gegoogeld, aangezien ik deze niet kende (ben dan ook geen yamaha-enthousiast), lijkt me inderdaad wat moois.
Gewicht lijkt me wat hoog, wielbasis wat hoger dan gemiddeld, zal zeker stabiel zijn en je zit er mooi op, je zult er zeker wel plezier aan hebben.
Ik zou echter, voor een dergelijk model, een iets grotere motor genomen hebben, ik vrees dat je vrij veel zult moeten schakelen en dat neemt voor een tourer ook wel wat van de charmes/het rijgemak weg.
Gewicht lijkt me wat hoog, wielbasis wat hoger dan gemiddeld, zal zeker stabiel zijn en je zit er mooi op, je zult er zeker wel plezier aan hebben.
Ik zou echter, voor een dergelijk model, een iets grotere motor genomen hebben, ik vrees dat je vrij veel zult moeten schakelen en dat neemt voor een tourer ook wel wat van de charmes/het rijgemak weg.
- Moderator
- Berichten: 5.238
Re: Yamaha R6 rijervaringen
Dank voor de bevestiging. Persoonlijk vind ik schakelen geen probleem. Wat ik o.a. belangrijk vind is veelzijdigheid om zowel sportief als tour te kunnen rijden. En ik heb het gevoel dat deze fiets een juiste veelzijdige balans kan brengen.
Om eerlijk te zijn, dit is de eerste Yamaha die ik koop, heb hiervoor een Honda NSR125R en een Suzuki GSX600F gehad. Beide mooie fietsen waar ik veel plezier mee heb gehad. Nu weer de ruimte en dus een moet er weer een motor komen. Dit keer voor een andere Japanner gekozen.
Als ik vragen mag Nero, wat rij jij zelf en hoe ben jij tot die keuze gekomen?
Om eerlijk te zijn, dit is de eerste Yamaha die ik koop, heb hiervoor een Honda NSR125R en een Suzuki GSX600F gehad. Beide mooie fietsen waar ik veel plezier mee heb gehad. Nu weer de ruimte en dus een moet er weer een motor komen. Dit keer voor een andere Japanner gekozen.
Als ik vragen mag Nero, wat rij jij zelf en hoe ben jij tot die keuze gekomen?
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates
- Berichten: 1.292
Re: Yamaha R6 rijervaringen
Waarmee ik rij? zie hierboven. Waarom? snel, wendbaar, komt rechtstreeks uit de racerij en is dus vrij extreem (ook naar rijcomfort), daar zocht ik naar. Ik zat vroeger regelmatig op circuit, als hobbyist, nu slechts af en toe meer maar een "gewone" fiets zegt mij niet veel. Uit gewoonte, dus.
Het moet "vooruitgaan" bij mij, dat is het voornaamste criterium.
Het moet "vooruitgaan" bij mij, dat is het voornaamste criterium.
- Berichten: 778
Re: Yamaha R6 rijervaringen
Hm, nu weet je nog niet wat de stabiliteit van een R6 is.. ;- )
- Berichten: 1.292
Re: Yamaha R6 rijervaringen
In 2008 heeft het R6-frame een update ondergaan, en is er een zijdelingse brace tussen beide chassishalften bijgekomen. Tevens is de swingarm aangepast.
Stabiliteit rechtdoor is bij alle moto's vrij goed, enkel in bochten voel je het verschil. Hoe extremer je rijstijl, hoe groter het verschil. Je voelt dan hoe het frame torst onder de krachten die erop uitgeoefend worden. Om een moto te kiezen volgens dat criterium, moet zijn natuurlijke habitat op het circuit liggen. Ik denk niet dat dat een relevante vraag is. Zet op een moto twee banden van een verschillend merk of een verschillend profiel, en hij rijdt ook voor geen meter meer.
Stabiliteit rechtdoor is bij alle moto's vrij goed, enkel in bochten voel je het verschil. Hoe extremer je rijstijl, hoe groter het verschil. Je voelt dan hoe het frame torst onder de krachten die erop uitgeoefend worden. Om een moto te kiezen volgens dat criterium, moet zijn natuurlijke habitat op het circuit liggen. Ik denk niet dat dat een relevante vraag is. Zet op een moto twee banden van een verschillend merk of een verschillend profiel, en hij rijdt ook voor geen meter meer.