reactie magnesium en chromaat

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

reactie magnesium en chromaat

Ik heb voor mijn profielwerkstuk geprobeerd het chloridegehalte in een stuk chocolade proberen te bepalen. Dit is niet gelukt. Ik heb hiervoor de chloridebepaling volgens Volhard gebruikt. hierbij word een overmaat zilvernitraat gebuikt om een neerslag te vormen met chloride. De hoeveelheid van de overmaat zilver wordt daarna berekend door een terugtitratie met kaliumthiocyanaat, met ijzernitraat als indicator. Ik heb gevonden dat de meest waarschijnlijke reden dat de proef mislukt is, is dat er ook magnesium in de chocolade zit. Magnesium reageert ook met thiocyanaat, waardoor er een veel grotere hoeveelheid thiocyanaat nodig is voordat het inquivalentiepunt intreedt. De chloridebepaling kan ook worden gedaan volgens de bepaling volgens Mohr. Hierbij wordt gebruik gemaakt van kaliumchromaat. Reageert magnesium ook met chromaat? Of zou het dan wel moeten lukken. BVD

Berichten: 772

Re: reactie magnesium en chromaat

Helaas reageert magnesium ook met chromaat (vormt magnesiumchromaat). Hierdoor zit je dus nog steeds met hetzelfde probleem. Hoe je dit oplost lijkt me niet zo simpel. je kunt ervoor proberen te zorgen dat magnesium niet meer reageert met het thiocyanaat. Dit is mogelijk door voor je titratie EDTA toe te voegen aan je staal. EDTA is een uitstekende complexvormer voor aardalkalimetalen zoals magnesium (en ook calcium). Door deze complexvorming zullen ze niet meer in staat zijn om te reageren met de thiocyanaat ionen.

Als dit niet werkt, kun je ook eens gaan kijken om de bepaling uit te voeren volgens de methode van Fajans. Hierbij gebruik je geen thiocyanaat of chromaat, maar dichloorfluoresceine als indicator. Deze stof reageert ook niet met magnesium.

Berichten: 3

Re: reactie magnesium en chromaat

Heel erg bedankt, dan probeer ik de bepaling volgens Fajans, ik denk denk namelijk niet dat ik EDTA tot mijn beschikking heb op school. Dankjewel!

Reageer