[scheikunde] kalk aanslag verwijderen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2

kalk aanslag verwijderen

Op school heb ik nu een projectweek waar we problemen van bedrijven krijgen en deze moeten oplossen. Nu is het probleem dat het bedrijf kalk aanslag heeft in kanalen die door hun wals lopen (zie ook foto's). Deze wals staat aan een extrudeermachine gekoppeld en maakt lange platen van gerecycled kunststof. Weet iemand hier een bedrijf dat chemicaliën maakt om kalk te verwijderen in leidingen of misschien nog andere ideeën.
 
Door de kanalen in de wals loopt heet water (120 graden Celsius, deze temperatuur is haalbaar omdat de kanalen onder druk staan) dit is om de wals te verwarmen zodat de platen er mooi uitkomen.
 
Bij de 1e foto is aangegeven waar er een verstopping zit in de wals (de lichte streep over de wals). De bruine kleur hoort dit is een teflon laag die een patroon geeft aan de platen.
De 2e foto geeft een idee weer hoe de wals in elkaar zit maar dit is niet dezelfde wals.
De 3e foto laat zien hoe het eindproduct eruit ziet door de verstopte leiding je ziet duidelijk de verkleurde strepen.
Bijlagen
eindproduct.jpg
eindproduct.jpg (116.47 KiB) 460 keer bekeken
doorsnede wals voorbeeld.jpg
doorsnede wals voorbeeld.jpg (445.17 KiB) 460 keer bekeken
wals.jpg
wals.jpg (248.52 KiB) 460 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: kalk aanslag verwijderen

Ja hoor, ideeen en bedrijven genoeg. Maar wat als we eerst eens zelf gaan denken.
 
Welke stoffen kunnen er reageren met kalk? Kunnen die er ongestraft in (geen reacties met de metalen oid?) Tip: Thuis kan je dit ook gebruiken voor je douche oid.
 
Lijkt mij dat je zelf gaat proberen oplossingen te bedenken. Wat heeft bijvoorbeeld stoom voor invloed? Of is misschien ultrasoon misschien van invloed op de kalklaag.
 
Trouwens, zoek eerst eens op welke stof nou exact die kalkaanslag is.
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Berichten: 2

Re: kalk aanslag verwijderen

Wdeb schreef: Ja hoor, ideeen en bedrijven genoeg. Maar wat als we eerst eens zelf gaan denken.
 
Welke stoffen kunnen er reageren met kalk? Kunnen die er ongestraft in (geen reacties met de metalen oid?) Tip: Thuis kan je dit ook gebruiken voor je douche oid.
 
Lijkt mij dat je zelf gaat proberen oplossingen te bedenken. Wat heeft bijvoorbeeld stoom voor invloed? Of is misschien ultrasoon misschien van invloed op de kalklaag.
 
Trouwens, zoek eerst eens op welke stof nou exact die kalkaanslag is.
Wij denken dat het ketelsteen is (CaCO3) en we wouden dit gaan oplossen door een zuur door de kanalen rond te pompen maar nu kunnen we niet echt een bedrijf op internet vinden om dit te laten doen. Weet jij een manier hoe ik deze makkelijker kan vinden of weet jij zelf nog een paar bedrijven die wij kunnen mailen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: kalk aanslag verwijderen

Nee, ik weet niet direct een bedrijf.
 
Maar kan je niet zelf wat bedenken/maken? Lijkt mij dat als je er water door kan pompen, dat je vast ook wel iets kan maken/bouwen dat er een geschikt zuur door pompt zonder veel schade. Is het niet zelfs iets dat telkens kan na een batch oid? Knopje om...zuur erdoor...knopje om.
 
Dan heb je nu enkel een opstartprobleem, maar verder komt het vast goed. Daar ben je werktuigbouwkundige voor, toch?
 
Maar, er zijn hier eerder vragen gesteld over kalk in machines en welke vloeistof hiervoor wijs zou kunnen zijn.
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: kalk aanslag verwijderen

Is het water circulatie systeem gesloten? Je zou hier gedestileerd water in kunnen doen om kalkaanslag te voorkomen. In cominatie kan met een tweede systeem kan dezelfde machine doorspoelen met een zuur. Dit zuur moet niet schadelijk zijn en relatief goedkoop. Trek je keukenkastje eens open en kijk wat je vindt.
 
Test 't ook even in de badkamer of het inderdaad kalk verwijderd...
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: kalk aanslag verwijderen

Asiral is een bekende leverancier van industriëlen reinigingsmiddelen en kunnen jullie ook ondersteunen met adviezen op te gebruiken methoden en middelen
 
zie http://www.asiral.de/voor meer informatie
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer