[wiskunde] Vraagstuk: stelsel berekenen door matrix coniek te maken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 16

Vraagstuk: stelsel berekenen door matrix coniek te maken

Beste
 
Ik ben een Belgische leerling op 5de jaar middelbaar en ik hulp nodig met een vraagstuk over matrices en stelsels.
Ik moet een vraagstuk oplossen door een matrix coniek te maken.
 
Het vraagstuk:
6 balpennen, 2 potloden en 4 stiften kosten samen 7,20€. 2 balpennen, 1 potlood en 5 stiften kosten samen 6,25€.
De prijs van een potlood is de helft van de prijs van een balpen. Bepaal de prijs van een balpen, een potlood en een stift.
 
Mijn antwoord:
fotoo3.png
fotoo3.png (238.63 KiB) 464 keer bekeken
fotoo1.png
fotoo1.png (339.24 KiB) 465 keer bekeken
fotoo2.png
fotoo2.png (353.89 KiB) 463 keer bekeken
 
Mijn probleem is eigenlijk dat ik niet uitkom, aangezien de potlood niet €0.00 kan zijn omdat het de helft van de prijs van de balpen moet zijn.
Ik snap niet echt wat ik fout doe, ik heb alles nagerekend en zover ik weet volg ik gewoon de regeltjes.
Is er misschien iemand die mij hiermee zou kunnen helpen? Alvast bedankt!
 
Geef maar een opmerking als bepaalde dingen onduidelijk of onleesbaar zijn, excuses voor de kwaliteit. :P
 
Met vriendelijke groeten
Etienne
 

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Vraagstuk: stelsel berekenen door matrix coniek te maken

Denk dat je fout in stap 4 zit. Je mag geen rijen met elkaar vermenigvuldigen. Enkel rijen vermenigvuldigen met een constante en rijen optellen of aftrekken !
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Berichten: 16

Re: Vraagstuk: stelsel berekenen door matrix coniek te maken

Bedankt voor je antwoord! Niet bij stilgestaan, ik zal het anders oplossen. Ik laat weten of het gelukt is.

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Vraagstuk: stelsel berekenen door matrix coniek te maken

Perfect, en by the way, ik denk dat het woord 'canoniek' is, niet 'coniek', maar dat kan een typo zijn. Succes !
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Berichten: 16

Re: Vraagstuk: stelsel berekenen door matrix coniek te maken

Het probleem is opgelost: Balpen €0.44, potlood €0.22 en stift €1.03.
 
Nogmaals bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Vraagstuk: stelsel berekenen door matrix coniek te maken

Mooi zo. En in wiskundige termen heet dit 'alleen lineaire combinaties van de rijen maken!'. Vermenigvuldigen van rijen is geen lineaire combinatie !
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Reageer