[scheikunde] ketenlengte maltodextrinen voor bioplastic

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 23

ketenlengte maltodextrinen voor bioplastic

Hallo allemaal,

​Voor school heb ik een zure hydrolyse van zetmeel moeten uitvoeren om daar plastic van te maken. Hierbij heb ik de tijd gevarieerd waarin het zuur als katalysator kan optreden. Ik denk dat hoe langer het zuur aanwezig is, hoe korter de polymeerketens worden. Ik kan alleen niet vinden voor wat voor een eigenschappen dit zorgt van het plastic en hoe je dit moet uitleggen. Zou iemand mij daarmee willen helpen?
 
Bij voorbaat dank

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: ketenlengte maltodextrinen voor bioplastic

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst. Daarnaast is de titel aangepast om een betere omschrijving te geven.
 
Heb jij al rond gekeken met google met bioplastic of Starch Plastic als zoektermen?
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: ketenlengte maltodextrinen voor bioplastic

Denk aan:
minder treksterkte,
misschien lagere hardheid,
betere oplosbaarheid in bepaalde oplosmiddelen.

Berichten: 23

Re: ketenlengte maltodextrinen voor bioplastic

Bedankt voor jullie berichtgeving. wat ik me dus afvraag is of de smelttemperatuur verandert als je kortere ketenlengte hebt. Zouden jullie mij dit dan ook op microniveau kunnen uitleggen?

ALvast bedankt
ArcherBarry schreef:

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst. Daarnaast is de titel aangepast om een betere omschrijving te geven.
 
Heb jij al rond gekeken met google met bioplastic of Starch Plastic als zoektermen?
 
Ja ik heb al op google rondgekeken maar ik kan geen uitleg vinden op microniveau voor de eigenschappen

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: ketenlengte maltodextrinen voor bioplastic

wat ik me dus afvraag is of de smelttemperatuur verandert als je kortere ketenlengte hebt.
Dat lijkt me wel, ja.
 
Zouden jullie mij dit dan ook op microniveau kunnen uitleggen?
Denk aan vdW-krachten, vooral polariteit, en denk ook aan H-bruggen.
Hoe langer de molekulen, des te .......

Berichten: 23

Re: ketenlengte maltodextrinen voor bioplastic

Bij de proef met zure hyd​rolyse heb ik de tijd dat het zuur aanwezig is gevarieerd. Hoe langer het zuur aanwezig is, hoe korter de polymeerketens zullen worden. Als de polymeerketens korter zijn, heb je met minder vdW-krachten te maken dan bij langere polymeerketens. Hierdoor zorgen kortere polymeerketens ervoor dat het plastic uiteindelijk een lager smeltpunt heeft omdat de bindingen makkelijker te verbreken zijn.
 
Klopt het als ik het zo zeg.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: ketenlengte maltodextrinen voor bioplastic

Helaas is dat allemaal nogal te kort door de bocht. 
 
Er is wel een verband tussen smeltpunt en ketenlengte, maar dit is een asymptotisch verband. Het smeltpunt neemt toe met toenemende molmassa, maar de grafiek vlakt af en loopt nagenoeg vlak bij grotere molmassa's. Afhankelijk van hoe lang je ketens zijn zie je, in theorie, een klein effect of helemaal niets. In onderstaande figuur (bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Degree_of_polymerization) zie je het verband voor polyetheen-achtige polymeren.
 
Afbeelding
 
De redenering je hierboven opstelt geldt voor "normale" stoffen, waar de stof bestaat uit individuele moleculen die elkaar via VdW-interacties aantrekken. En dan geldt: hoe groter de moleculen, hoe sterker de aantrekking, hoe hoger het kookpunt, en in mindere mate: hoe hoger het smeltpunt.
 
Maar bij polymeren werkt dat net even anders. In het kort: Omdat bij polymeren de ketens niet netjes als losse moleculen naast elkaar liggen, maar de ketens kriskras door elkaar zitten. 
 
Wat bij polymeren, en zeker bij zetmeelplastic ook anders (of in elk geval: veel belangrijker) is, is dat talloze andere factoren ook het smeltpunt bepalen: de hoeveelheid vertakkingen, de mate van kristalliniteit en de hoeveelheid verontreinigingen. En daarbij geldt ook nog dat deze factoren elkaar ook nog allemaal kunnen beïnvloeden.
 
De hyrolyse die je uitvoert heeft een effect op de ketenlengte én de hoeveelheid vertakkingen. En dat laatste beïnvloedt ook weer de mate van kristalliniteit. Maar de mate van kristalliniteit wordt ook weer beïnvloed door de snelheid waarmee alles afkoelt en de hoeveelheid verontreinigingen die aanwezig is. 
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer