[scheikunde] identificeren zuur/base

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 9

identificeren zuur/base

Voor een practicum krijgen wij een onbekend zuur/base. Het enige wat we ervan weten is dat hij oplosbaar is in water en of hij één- twee- of driewaardig is. Wij moeten uitzoeken met welke stof we te maken hebben dmv een of meerdere practica. In deze practica moeten de volgende dingen duidelijk worden:

-of het een zuur of een base is

-of het een zwakke of sterke base/zuur is

-de molmassa

-de Kz/Kb van de stof

Nu lijken mij de eerste twee punten niet heel ingewikkeld, maar ik loop vast bij de laatste twee stappen...

Enig idee?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: identificeren zuur/base

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
 
Waar denk jij aan om de verschillende punten te bepalen?
 
pH, neerslag reacties...
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 493

Re: identificeren zuur/base

Heb je al enig idee hoe je gaat bepalen of het 1,2 of 3-waardig zuur / base is.

Berichten: 9

Re: identificeren zuur/base

Ik hoef niet zelf uit te vinden wat de waardigheid van de stof is, dat krijgen we te weten, maar pas op de dag van het practicum

Berichten: 493

Re: identificeren zuur/base

zou je dan iets met een titratie kunnen doen.....?
Mag aannemen dat als je een titrant gaat gebruiken, dat er een concentratie van gegeven wordt.....

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: identificeren zuur/base

Laten We bij het begin beginnen, hoe kom je makkelijk te weten of het een zuur of een base Is?
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 9

Re: identificeren zuur/base

Dat lijkt me simpel, met een lakmoes papiertje moet dat al lukken

Berichten: 493

Re: identificeren zuur/base

hoe ga je dan bepalen of je te maken hebt met sterke base/zuur

Berichten: 9

Re: identificeren zuur/base

Stel dat ik te maken zou hebben met een sterk zuur, dan zou ik de oplossing 10x kunnen verdunnen, en zou de pH 1 omhoog gaan (Als ik eerst een pH van 1 zou hebben, zou ik na het verdunnen een pH van 2 hebben)

Bij een zwak zuur zou dat niet het geval zijn omdat zich een nieuw evenwicht instelt, dus als ik gewoon de pH meet, 10x verdun, en opnieuw de pH meet, dan zou ik erachter moeten komen of het een sterk of zwak is.

Ik weet niet zeker of dit helemaal klopt maar het lijkt me logisch
Stel dat ik te maken zou hebben met een sterk zuur, dan zou ik de oplossing 10x kunnen verdunnen, en zou de pH 1 omhoog gaan (Als ik eerst een pH van 1 zou hebben, zou ik na het verdunnen een pH van 2 hebben)

Bij een zwak zuur zou dat niet het geval zijn omdat zich een nieuw evenwicht instelt, dus als ik gewoon de pH meet, 10x verdun, en opnieuw de pH meet, dan zou ik erachter moeten komen of het een sterk of zwak is.

Ik weet niet zeker of dit helemaal klopt maar het lijkt me logisch

Berichten: 493

Re: identificeren zuur/base

Dit lijkt mij een logische redenering. Doen!
 
Dan zou je als volgende stap de molmassa moeten bepalen.
Heb je enig idee?    Welke proeven ken je allemaal? En welke proeven kun je uitvoeren in de lessen?

Berichten: 9

Re: identificeren zuur/base

Ik heb zo'n vermoeden dat ik iets met titreren moet doen, klein probleempje, daar snap ik vrij weinig van

Berichten: 493

Re: identificeren zuur/base

Als het goed is, krijg je in Havo 4/5 en in vwo 5/6  lessen in titreren. Heb jij die ook gehad?

Berichten: 9

Re: identificeren zuur/base

Ja, die zou ik in principe gehad moeten hebben, maar helaas lag ik toen in het ziekenhuis :/

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: identificeren zuur/base

Ik zal zeker geen lakmoespapier gebruiken maar of pH indicator papier of een pH meter, dan heb je meteen een idee hoe zuur of basisch de oplossing is.

Om te kijken naar wat voor zuur of base je hebt, kan je ook kijken naar neerslag reacties.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 493

Re: identificeren zuur/base

Werk je alleen of in een groepje?  Anders zou je eerst moeten vragen of je hier in een extra les een keer mee kan oefenen.
 
Het principe hiervan is, is dat je de hoeveelheid mol zuur of base in een voorafgewogen hoeveelheid monster/stof  kunt bepalen.

Reageer