Hulp gezocht voor grafieken via excel.

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Hulp gezocht voor grafieken via excel.

Ik heb een grafiek gemaakt met spreiding. elke seconde x-as heb ik een meting, als ik vloeiende spreiding pak, dan gaan de waarden juist voor en na de helling, hoger en lager dan werkelijk op de grafiek. Zoals te zien op de lijngrafiek is het in werkelijk niet zo. dit zijn 2 grafieken met dezelfde waarde. Ik wil een vloeiende grafiek waar de krommingen afgevlakt zijn ipv gekke dingen gaan doen. Via google vind ik niets wat me kan helpen.
 
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Hulp gezocht voor grafieken via excel.

Ik wil een vloeiende grafiek waar de krommingen afgevlakt zijn ipv gekke dingen gaan doen.
Je mag willen wat je wilt, maar wat onmogelijk is zul je niet krijgen.
 
Neem bijvoorbeeld de bovenste lijn: de y bij x = 17 sec is lager dan die bij x = 16 en x = 18 sec. Excel trekt daar een vloeiende lijn door die stijgt tussen x=17 en x=18 maar daarna moet die weer omlaag bij x = 19. Je krijgt dus een maximum tussen x=18 en x=19. Trouwens: wie zegt dat dat in werkelijkheid ook niet zo is? Tenzij meetpunt van x=17 fout is.
 
Bij de tweede en de derde lijn (van bovenaf) moet er een sterke knik gemaakt worden bij x=18 en dat gaat natuurlijk niet met een vloeiende lijn.
 
Bij alle lijnen is er een heel scherpe knik bij x=20 dus niet zo vreemd dat dat ook niet lukt met een vloeiende lijn.
 
In feite mis je meetpunten tussen x=17 en x=19 en vooral tussen x=19 en x=20. Je weet in feite helemaal niet hoe de lijnen echt dienen te lopen tussen vooral x=19 en x=20.
Je kunt natuurlijk zelf extra meetpunten tussen x=17 en x=20 erbij verzinnen, zodanig dat de vloeiende lijn de vorm krijgt die je graag zien wilt. Of je nu excel met een of andere truc van internet dwingt de "juiste" vloeiende lijn te tekenen over alleen de echte meetpunten, of je dwingt excel met "extra meetpunten" komt immers op hetzelfde neer want excel is echt niet slimmer dan jij.
 
De vloeiende lijn die excel gebruikt is overigens een zogenaamde spline:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Spline
https://en.wikipedia.org/wiki/Spline_(mathematics)

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Hulp gezocht voor grafieken via excel.

Mocht je toegang hebben tot Prism dan wil ik je dat zeker aanraden. Helaas niet gratis, maar om professioneel ogende grafieken te maken en deftige statistiek te doen zit je met Prism in veel gevallen goed.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Hulp gezocht voor grafieken via excel.

Vroeger, voor PC's en spreadsheets, maakte men grafieken op millimeterpapier. Een vloeiende lijn tussen meetpunten werd dan gemaakt m.b.v. een tekenschaats of een flexicurve:
Afbeelding        Afbeelding
 
Wat Excel of Prism doen is in dit geval niet beter dan dat. Denk niet dat die software een ingebouwde intelligentie heeft die weet hoe de curve dient te lopen in het gebied tussen 18 en 20 seconden waar jij in feite meetpunten mist. Niemand weet nu hoe de curves daar echt lopen.
 
Sterker nog: niemand weet nu waar elke curve die nullijn werkelijk raakt. Het lijkt nu alsof dat voor alle vier curves gebeurt bij exact 20 seconden, maar dat is natuurlijk nonsens. In werkelijkheid is het bijvoorbeeld bij respectievelijk 19,8 , 19,6 , 19,5 en 19,4 seconden, of wat dan ook.
 
Dus nogmaals: vergeet software en doe het zelf met de hand. Daarvoor hoef je niet de grafiek met meetpunten uit te printen om er daarna met een tekenschaats of flexicurve een mooie lijn doorheen te trekken, maar voeg gewoon extra "meetpunten" toe in Excel zodat je, vooral tussen 18 en 20 seconden, de curves krijgt die in jouw ogen realistisch lijken. Jij weet waar de metingen over gaan, Excel of Prism, of welke software dan ook, hebben echt geen idee.
 
Of nog beter: doe extra metingen (bijvoorbeeld om de 0,2 seconden) tussen 18 en 20 seconden.

Reageer