[natuurkunde] schuine worp

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 29

schuine worp

Ik heb ook een vraag. Voor mijn wetenschappelijk eindwerk heeft mijn leerkracht gevraagd om een aantal berekeningen te doen. Hij heeft gezegd dat ik via een hoek van 21° en een tijsinterval van 0,05s v(x),v(Y),x,Y,a moet vinden. Mijn proef is een schuine worp met een beginsnelheid. Mijn leerkracht heeft ook geen beginsnelheid gegeven hij heeft aan mij gezegd dat ik goniometrie en fysica moet gebruiken kunnen jullie aan mij aub helpen het is dringend.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: schuine worp

Hier is alleen iets mee te doen als we mogen veronderstellen dat het projectiel binnen 0,05 s weer op de grond ligt. Beetje idioot korte tijd. 
wat is die parameter "a" ??
Heeft het gebruik van een kleine x en een grote Y nog een betekenis? Want dat zag ik nooit eerder, maar lijkt in je vraag bewust zo getypt? 
Gebeurt e.e.a. in eht zwaartekrachtveld van de aarde?
 
Wat weet je zelf al over schuine worpen? Waarop loop je vast?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 29

Re: schuine worp

Hoe kan ik een foto plaatsen. Met die foto zal mijn vraag duidelijker zijn. En nee ik wou x en y schrijven het heeft geen betekenis. En a is de versnelling mijn leerkracht zei dat als Vo niet gelijk aan nul is kunnen we dan geen g gebruiken in de formule van y daarom heeft hij gevraagd om a te bereken.
image.jpeg
image.jpeg (82.34 KiB) 1490 keer bekeken
image.jpeg
image.jpeg (75.46 KiB) 1489 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: schuine worp

Ah, dat verduidelijkt de hele kwestie sterk   :D .
 
de horizontale snelheid is makkelijk te bepalen: op dat bord daarachter zie je afstanden (ik neem aan in centimeters), je kunt aflezen hoeveel het projectiel steeds horizontaal opschuift in elke 0,05 seconden. Daaruit valt die horizontale snelheidscomponent makkelijk te berekenen, want behalve door luchtweerstand verandert die niet tijdens de worp. 
 
een afvuurhoek is ook gegeven, daarmee en met die horizontale snelheidscomponent is de verticale snelheidscomponent bij afvuren te bepalen (gonio) 
 
probeer eens?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 29

Re: schuine worp

Dank u wel maar ik heb het geprobeerd maar het lukt echt niet. Ja maar op het laatste positie is er geen afstand, dus we kunnen de afgelegde weg niet precies bepalen.Of moet ik voor elke positie een nieuwe snelheid berekenen? En hoe kunnen we de maximale hoogte van die worp bereken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: schuine worp

Kom dan eens met wat je wél gedaan hebt
 
 
Umut Sekerci schreef: we kunnen de afgelegde weg niet precies bepalen.
 
"precies" is altijd een vrome wens bij metingen. Meetfoutjes zitten altijd onvermijdelijk ingebakken in metingen. 
 
 
Umut Sekerci schreef:  op het laatste positie is er geen afstand, 
Op een landkaart ook niet, maar dan hebben we altijd nog een liniaal en een schaal
 
vuur.png
vuur.png (1.1 MiB) 1487 keer bekeken
 
Wat valt je op aan de horizontale afstand die steeds in 0,05 s wordt afgelegd?
zoals gezegd, in horizontale zin zal die snelheid nauwelijks veranderen onderweg, omdat er in horizontale richting geen kracht werkt (afijn ja, de luchtweerstand, maar kijk hier maar eens of die nou eigenlijk zoveel invloed heeft). Is die laatste positie dan zo belangrijk om een horizontale snelheidscomponent te bepalen? 
 
 
 
 
 
 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 29

Re: schuine worp

Zijn mijn berekeningen juist? En voor de versnelling te berekenen moet ik de formule van EVRB gebruiken of de formule van die schuine worp in de verticale zin door g te vervangen door a?

En ik begrijp niet hoe ik gonio moet gebruiken daarvoor had ik zo iets nooit berekent.
image.jpeg
image.jpeg (96.98 KiB) 1490 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: schuine worp

geen idee wat je hier allemaal aan het doen bent, en wat die cosinus in dit verhaal komt doen? 
 
over de drie intervalletjes (3 x 0,05 = 0,15 s) die ik aanwees was de horizontale afstand Δx gelijk aan 39-5 = 34 cm
 
vx = Δx/Δt = 0,34/0,15 = 2,27 m/s 
 
Jij pakt vier intervalletjes, vindt uiteindelijk dezelfde snelheid als ik.
Ergo, horizontale snelheidscomponent is constant. Maar vanwaar een half vel met sommetjes :? ??
eerst gedeeld door een cosinus, dan keer diezelfde cosinus, en we zijn weer waar we waren???
Niet moeilijker dan hierboven, stomweg beschouwen als een tikkerstrook. 
 
nu moet de verticale afvuursnelheid nog worden bepaald
die vormt met vx een rechthoekige driehoek, met een scherpe hoek van 21°
 
bereken met goniometrie vy en ook de afvuursnelheid (diagonaal) 
 
vuur2.gif
vuur2.gif (6.63 KiB) 1487 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 29

Re: schuine worp

Hier zijn er 4 positives waarschijnlijk hebt u het niet gezien het is helemaal rechts onder. Daarom heb ik vier intervalltjes gekozen. En bij uw formule hebt u v=x/t gebruikt maar bij mijn worp is er een beginsnelheid aanwezig kunnen we dan toch het formule van ERB gebruiken? En ik begrijp die gonio niet kunt u helpen daarvoor?
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (40.42 KiB) 1487 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: schuine worp

Umut Sekerci schreef:  En bij uw formule hebt u v=x/t gebruikt maar bij mijn worp is er een beginsnelheid aanwezig kunnen we dan toch het formule van ERB gebruiken?
 
Als ik iets schuin afvuur met snelheid v krijgt dat projectiel een diagonale snelheid die ik kan ontbinden in ene verticale en een horizontale component.
 
Verticaal werkt de zwaartekracht, die mjin projectiel in verticale zin zal afremmen, en vanaf een zeker punt zelfs weer versnellend naar beneden zal trekken. De verticale snelheid is dus verre van constant. 
Maar  in horizontale zin werkt er geen kracht (als we wrijving even verwaarlozen). De horizontale component van deze beweging is dus gewoon een constante snelheid. En dat blijkt ook wel, in elk interval van 0,05 s schuift je projectiel een gelijke horizontale afstand op, steeds ongeveer 11 cm. . Bij het afvuren was de horizontale snelheid dus 2,26 m/s, en blijft dat ook gedurende de hele beweging
 
 
Umut Sekerci schreef:  En ik begrijp die gonio niet kunt u helpen daarvoor?
de snelheidsvectoren vx en vy vormen een rechthoekige driehoek. We hopen dat je in rechthoekige driehoeken met een zijde en een hoek bekend alles kunt berekenen? 
 
vuur3.gif
vuur3.gif (5.77 KiB) 1488 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 29

Re: schuine worp

Ja ik heb het bereken hier onder kunt u mijn berekeningen zijn maar onze totale tijd is niet correct mijn leerkracht zei dat de foto's niet getrokken zijn op het moment dat de knikker vertrekken is. De foto's zijn getrokken wanneer de knikker nog in de ladder was dus hoe kunnen we die tijd bepalen wanneer die knikker van die ladder vertrekt en daaruit kunnen we de totale tijd juist bepalen.
image.jpeg
image.jpeg (87.43 KiB) 1486 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: schuine worp

als je eenmaal die verticale component van die afvuursnelheid hebt (vy = 0,88 m/s, correct) kun je daarmee berekenen hoe hoog dat kogeltje maximaal kan komen.
 
Doe net of het kogeltje verticaal wordt afgevuurd met een snelheid van 0,88 m/s, bereken daarmee hoe lang het duurt tot vy nul wordt (hoogste punt) , en dat is uiteraard niet die 0,2 s die je verderop meet, want dat is de tijd die het kogeltje pakt om een klein eindje omhoog en nog een heel eind omlaag te gaan, dat is de tijd voor een heel ander traject.
Heb je eenmaal die tijd dan kun je ook een maximale hoogte berekenen. En zo kom je meer en meer te weten over je parabool. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 29

Re: schuine worp

Ja oké dank u wel ik ga mijn berekeningen van de top ook versturen maar nu heb ik nog een ergere probleem. Hoe kan ik de delta T bepalen. Want niet bij elke foto begint de knikker van start dus soms in het begin is de tijdsinterval tussen de knikkers niet gelijk aan 5 maar misschien aan 3 en ik wou het vragen hoe kan ik de tijd in de eertse positie correct kunnen bepalen want anders zal mijn alle berekeningen fout zijn. En voor die beginsnelheid heb ik nu een tijd en een afstand gekregen. De tijd heb ik meet een chronometer MT-45213 bepaalt door deductief en de afstand is 6.4 cm kan ik de beginsnelheid zonder goniometrie bereken??
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (91.63 KiB) 1486 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: schuine worp

Umut Sekerci schreef:  hoe kan ik de tijd in de eertse positie correct kunnen bepalen want anders zal mijn alle berekeningen fout zijn. 
door het tijdstip van het hoogste punt te bepalen t.o.v. de tijdstippen die je in de foto wél hebt.
 
pak ik de eerste foto uit dit topic, daarin zie ik de kogeltjes. 
van drie foto's weet ik zéker dat die voorbij het hoogste punt zijn genomen. 
en dan bedenken we: ook verticaal is dit een "tikkerstrook". 
 
strobo.jpg
strobo.jpg (121.1 KiB) 1506 keer bekeken
 
tussen de onderste en de middelste streep kun je een verticaal afgelegde weg (s) meten. 
tijd (t) tussen twee foto's is bekend.
verticale versnelling (a) ook.
met s=v0t+½at² kun je de verticale snelheid v0 bepalen, dwz de verticale snelheid ter hoogte van die middelste streep.
Op die hoogte had dat kogeltje dus die verticale snelheid. 
met dat gegeven kun je berekenen hoeveel eerder dat kogeltje begon met de neerwaartse beweging
nu heb je een tijdstip voor je top.
Hoe lang het kogeltje erover deed om die top te bereiken vanaf afvuurpunt  besprak ik in mijn bericht van 14:40 hierboven. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 29

Re: schuine worp

Ja maar ik denk dat u mijn vraag niet begrepen hebt. Bij de oefeningen hadden we delta berekent door de tijdstippen optie tellen ja bij die foto konden we delta t zo vinden. Maar bij mijn andere foto's kunnen we delta t niet zo berekenen om de knikker is dan nog niet weggeworpen dus de tijd daar is minder dan 0,05s en ik vraag hoe we het kunnen berekenen. Kunt u mij aub helpen??

Reageer