Geur en geluid

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 778

Geur en geluid

Eén van mijn <kuch> buren vroeg zich af wat de reden kan zijn dat de geur van een door de mens intern geproduceerde gashoeveelheid, omgekeerd evenredig lijkt te zijn met het de hoeveelheid geluid dat bij het ontsnappen ontstaat.
 
Anders omschreven: waarom stinkt een sluiper veel meer dan een knaller?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Geur en geluid

Dat is niet per definitie zo, overigens. De aanname dat geluidloze scheten altijd meer stinken dan 'knallers' :D klopt niet.

Bij een groot volume van gas dat ineens ontsnapt door de relaxatie van de sfincter ani (de knaller) is er meestal een lagere concentratie zwavelverbindingen (bijvoorbeeld waterstofsulfide) aanwezig. Immers, de hoeveelheid is meer waardoor het gas is verdund en minder snel zal rieken. Er wordt vaak ten onrechte gedacht dat methaan debet is aan de stank, maar methaan is een geurloos gas (vandaar dat aan het gas dat naar de woning van de consument gaat een geurtje aan methaan wordt toegevoegd (tetrahydrothiofeen), opdat men weet dat het gas openstaat).

Bij een klein volume gas dat ontsnapt (de silent killer) is er meer kans op een hogere concentratie zwavelverbindingen (hoewel dit nogmaals diëetafhankelijk is). Als je namelijk voedsel eet dat niet kan fermenteren in de dikke darm (proteïnearm of -vrij voedsel), dan zullen de 'broekboeren' navenant minder rieken.

"Protein fermentation mainly occurs in the distal colon, when carbohydrates get depleted and results in the production of potentially toxic metabolites such as ammonia, amines, phenols and sulfides"
Bron: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/22121108/

Je aanname is dus incorrect omdat je je ook voor kunt stellen dat er een heel groot volume gas ontsnapt met een hoge concentratie aan zwavelverbindingen. Dus én een groot volume én een hoge concentratie.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Geur en geluid

Je hebt gelijk: ik heb me wat onnauwkeurig uitgedrukt. Hierbij een betere poging:
Waarom stinkt een knaller vaak veel minder dan een sluiper kan doen?
 
Ik denk dat je al een heel goede verklaring hebt gegeven, met de hoeveelheid gas en de concentratie zwavelverbindingen.
 
In een aanverwant onderwerp lees je op internet dat vrouwenscheten vaak heftiger stinken dan mannenscheten. Is dat objectief gezien ook zo, of is hier sprake van geslachtseigen interpretatie? Kan het zijn dat mannen mannenscheten minder erg vinden dan vrouwenscheten, en dat vrouwen vrouwenscheten minder erg vinden dan mannenscheten? Is de concentratie zwavelverbindingen gelijk?

Reageer