[scheikunde] Kleurveranderingen van rode kleurstof uit groenten en fruit.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

Kleurveranderingen van rode kleurstof uit groenten en fruit.

Hallo, 
 
Ik zit nu in Havo 5 en moet bezig met mijn open opdracht van scheikunde. Ik moet daarbij een paar vragen beantwoorden. Alhoewel ik nergens het antwoord op de 1e vraag kan vinden kom ik niet verder. Zou iemand mij hiermee kunnen helpen?
 
Het gaat om deze vraag:
1.    De indicators in groente/fruit/planten vallen allemaal onder dezelfde groep stoffen. Neem in je verslag informatie op over deze groep stoffen. 
     Geef in je verslag de structuren van de indicatoren in het zure gebied, in het basische gebied, en in het omslagtraject.
 
Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Kleurveranderingen van rode kleurstof uit groenten en fruit.

Is het normaal voor Havo 5 om het te hebben over polyfenolen en nog preciezer de anthocyanin?

In ieder geval, dat zijn de pH reactieve stof klasses in bijvoorbeeld rode kool en vlierbessen. Let op dat rode biet gekleurd wordt door betanine en die is wel een polyfenool maar niet een pH indicator.

Als je googel op anthocyanin (beste om in Engels te zoeken) wat herken je in de structuur
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Re: Kleurveranderingen van rode kleurstof uit groenten en fruit.

Bedankt! Ik snap alleen het laatste nog steeds niet... Als ik op structuur anthocyanin google dan krijg ik iets met OH en O+ en R in de structuurformule...  klopt dit of moet ik iets anders krijgen? Want wat is het verschil dan in het zure gebied, het basische gebied en het omslagtraject?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Kleurveranderingen van rode kleurstof uit groenten en fruit.

En wederom bied wikipedia de uitkomst, als je een beetje Duits kan tenminste.
 
Afbeelding
 
bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Anthocyanidin
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Re: Kleurveranderingen van rode kleurstof uit groenten en fruit.

Bedankt! 
 
Vandaag heb ik het eerste bijbehorende proefje gedaan. Ik heb kleurstof uit sinaasappelschil gehaald. Nu moet ik bij een andere proef kleurstof uit een plantenblad halen, ik heb al meerdere proeven voorgelegd maar die werden telkens afgekeurd. Of met te rare stoffen (wasbenzine) of te veel huis/tuin en kuiken proef. Toen werd er over Reflux begonnen. 
 
Anyway... weet iemand een goede proef die hopelijk wel goedgekeurd gaat worden? 
Kleurstof uit blad halen....
 
Echt heeeeeelll erg bedankt!!! 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Kleurveranderingen van rode kleurstof uit groenten en fruit.

Toen werd er over Reflux begonnen.
Ik neem aan dat men een Soxhlet apparaat bedoelt: https://en.wikipedia.org/wiki/Soxhlet_extractor
 
Nu moet ik bij een andere proef kleurstof uit een plantenblad halen,
Over welk soort blad en kleurstof gaat dit?
 
Over chlorophyl (bladgroen) ? Google dan bijvoorbeeld met:
https://www.google.nl/search?q=extract+chlorophyll+soxhlet
 
En zoek ook op youtube.

Re: Kleurveranderingen van rode kleurstof uit groenten en fruit.

Het blad waar we de kleurstof uithalen mogen we zelf bepalen. Het kleurstof weet ik zelf ook niet, ik moet de kleurstof uit het blad halen. 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Kleurveranderingen van rode kleurstof uit groenten en fruit.

groene bladeren hebben altijd chlorophyl (bladgroen).
 
Als je het interessant, maar ook complex wilt maken, dan kan je boerenkool bladeren nemen welke ook een behoorlijke hoeveelheid caratenoïden bevatten (zelfde kleurstof als die van sinaasappels en wortels).
 
Je zal dan mogelijk een dubbele soxhlet extractie moeten uitvoeren, eerst met petroleumether en dan  met een mengsel van acetonitriel en methanol van het materiaal dat in de kolf over blijft.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Re: Kleurveranderingen van rode kleurstof uit groenten en fruit.

Bedankt! Met boerenkoolblad klinkt heel leuk, nu alleen nog even verder zoeken hoe dat in zn werk gaat en dan dat aan de toa's voorleggen. 

Re: Kleurveranderingen van rode kleurstof uit groenten en fruit.

ArcherBarry schreef: Je zal dan mogelijk een dubbele soxhlet extractie moeten uitvoeren, eerst met petroleumether en dan  met een mengsel van acetonitriel en methanol van het materiaal dat in de kolf over blijft.
 
De 1e soxhlet extractie snap ik maar hoe doe je de 2e? Bij de 2e soxhlet extractie, doe je dan het materiaal wat in de kolf is overgebleven in de extractiehuls of?  

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Kleurveranderingen van rode kleurstof uit groenten en fruit.

Dat wat is overgebleven in de huls
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Re: Kleurveranderingen van rode kleurstof uit groenten en fruit.

Dus dat wat is overgebleven in de huls laat je daar zitten en in de onderste kolf doe je dan het mengsel van acetonitriel en methanol? 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Kleurveranderingen van rode kleurstof uit groenten en fruit.

Ik zal de koker na weken ook nog in een trechter stoppen en de acetonitriel methanol mengsel er over gieten zodat je alle kleurstof er uit wast
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Re: Kleurveranderingen van rode kleurstof uit groenten en fruit.

Het is allemaal gelukt! Nu bezig aan het verslag

Reageer