koude hand

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 336

koude hand

Mijn vriendin vraagt zich af hoe het komt dat bij het joggen (10km) haar linkerhand veel kouder aanvoelt dan het rechter.
Ik heb zelf ook aan gevoeld het is wel een groot verschil. Ze heeft er ook echt koud aan. Ik vermoed dat het met de bloedsomloop te maken heeft.
 
one day you will know

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: koude hand

Hebben jullie het ook een keer gemeten met een thermometer in de vuist?
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: koude hand

Neen nog niet. Maar er wel een verschil als ik er zelf aanvoel.
one day you will know

Berichten: 12.262

Re: koude hand

Ik heb eerder het tegenovergesgtelde: dominante rechterhand is vaak kouder dan de linker, maar dat heeft denk ik vooal van doen met gebuik van muis, smartphone en dergelijke. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: koude hand

Als een hand kouder is dan de ander kan dat op verschillende manieren veroorzaakt worden. Het kan met je kleding te maken, waardoor een hand meer wordt blootgesteld dan de ander, maar het kan ook met plaatselijke vasoconstrictie, zenuwproblemen, circulatie, etc te maken hebben. Om de echte oorzaak te vinden zal je een onderzoek moeten laten doen.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: koude hand

Bedankt iedereen dus bij een volgend bezoek aan de dokter eens de vraag stellen.
one day you will know

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: koude hand

Opmerking moderator

Overigens is het bespreken van persoonlijke medische problematiek tegen de regels van het forum. Discussiëren over geneeskunde is toegestaan, maar het is niet de bedoeling dat de informatie wordt gebruikt als een online consult of diagnose. Je vriendin kan het beste op korte termijn een arts raadplegen.
 
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Berichten: 12.262

Re: koude hand

Als het om een potentieel medisch probleem gaat is dat uiteraard verstandig. 
 
Maar een temperatuurverschil tussen je handen, afhankelijk van omstandigheden, kan ook volstrekt normaal zijn. Bij joggen kan het iets heel simpels zijn als de ene hand gebruiken om muziekjes op je telefoon te wisselen terwijl je dat met de andere niet doet, daar is weinig medisch aan. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: koude hand

Als het om een potentieel medisch probleem gaat is dat uiteraard verstandig. 

 

Maar een temperatuurverschil tussen je handen, afhankelijk van omstandigheden, kan ook volstrekt normaal zijn. Bij joggen kan het iets heel simpels zijn als de ene hand gebruiken om muziekjes op je telefoon te wisselen terwijl je dat met de andere niet doet, daar is weinig medisch aan.

Het kan heel banaal zijn inderdaad, maar als je een differentiaal diagnose opmaakt, dan staan daar ook zaken in die minder banaal zijn, dus is naar de arts het enige juiste advies.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer