fase 1,2,3 N

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 15

fase 1,2,3 N

Beste forumlezers,
 
 
in het jaar 2016 heb ik een boerderij gekocht met een verouderde meterkast en bedrading. Alles is gestript incl. de 3 fase meterkast.
uit de jaren nul, hahaha
 
 
Bij de kwh meter komt 3 fase en de Nul binnen. De volgende materialen heb ik nu:
 
- 8 automaten 16 A
- 2 aardlekschakelaars
- 1 hoofdschakelaar
- 1 krachtgroep 380 volts
 
 
Mijn vraag is:
 
Kan ik fase 1 op aardlekschakelaar 1 plaatsen (L1 en Nul) 1/4 groepen
..    ..   fase 2 op aardlekschakelaar 2 plaatsen (L2 en Nul) 5/8 groepen
 
De N zit met een blok op elkaar
 
 
optie2: gebruik fase1- naar de aardlekschakelaar met een brug naar aardlekschakelaar 2 en deze verdelen over de 8 groepen..
 
 
 
En vraag 2 is:
 
De krachtgroep 3 fases L1-L2-L3-N komt deze voor/na hoofdschakelaar ?
 
 
alvast bedankt,

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: fase 1,2,3 N

Wat je op welke fase zet kan je zelf kiezen. De 3 fasen zijn gelijkwaardig. Wel proberen om de groepen zo over de fasen te verdelen dat de fasen gelijkmatig belast worden. Nu gebruik je fase 3 alleen maar voor de krachtgroep. Hoeft geen probleem te zijn als de belasting per fase niet over de waarde van de hoofdzekering heen gaat.
 
De hoofdschakelaar komt altijd direct na de meter. Dus alle belasting komt na de hoofdschakelaar.

Berichten: 15

Re: fase 1,2,3 N

Afbeelding

Kan dit?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: fase 1,2,3 N

Dit is wat ik uit je eerste bericht begreep. Kan zo, maar zoals ik zei, let op de belasting van de fasen. Wat komt er aan de diverse groepen, en wat kan er tegelijk aan staan?

Berichten: 15

Re: fase 1,2,3 N

Aardlek knalt me eruit... dit werkt niet

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Beide aardlekschakelaars op fase 1 zetten?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: fase 1,2,3 N

Hoe bedoel je, de aardlek knalt eruit? Heb je in de tussentijd het spul al geïnstalleerd?

Als hij eruit gaat moet je eerst uitzoeken waarom dat gebeurt. Je kan ze eens van plaats verwisselen, kijken wat er dan gebeurt.

Berichten: 15

Re: fase 1,2,3 N

Alles is geïnstalleerd... ik denk toch dat de stroomkring schema niet correct is

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: fase 1,2,3 N

Schema is goed. Nergens een aansluitfout gemaakt? En anders zit er ergens een echte aardfout.
Zet eens alle afgaande groepen uit, en schakel ze dan stuk voor stuk in. Dan weet je in welke groep de fout zit, en dan maar zoeken.

Berichten: 15

Re: fase 1,2,3 N

Ik ga de aardlekschakelaar vervangen

Berichten: 15

Re: fase 1,2,3 N

Afbeelding

 

Berichten: 44

Re: fase 1,2,3 N

Je hebt niet hetzelfde gebouwd als op je schema
Maar misschien had je dit over moeten laten aan iemand die er verstand van heeft. Je gebruikt oude en nieuwe kleuren willekeurig door elkaar.
Maar zonder te verraden wat je verkeerd hebt gedaan, probeer eens na te gaan hoe een aardlekschakelaar echt werkt!

Dan zie je zelf als het goed is meteen waarom wat je nu gebouwd hebt nooit gaat werken
 
Succes

Berichten: 44

Re: fase 1,2,3 N

het is wel je huisinstallatie, en sowieso vind ik het bijzonder dat je hier aan gaat sleutelen en meteen moet vragen hoe het zit.

Bijvoorbeeld ook:

Je hoofdautomaat is 100A, dat betekend dat alle bekabeling secundair (in dit geval boven je automaat) deze stroom aan moet kunnen tot aan de volgende automaat. Voor 100A heb je een draad van 16mm2 nodig (NEN1010), afgaande op de foto heb jij er 6mm2 in zitten, daar mag max 50A doorheen.

Dus beter pas op de plaats maken en je verdiepen in waar je mee bezig bent.

Berichten: 15

Re: fase 1,2,3 N

De hoofdschakelaar gebruik ik nu als 1 fase en daarmee naar de aardlek en groepen.

De krachtgroep bovenin is eruit

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: fase 1,2,3 N

Dat de hoofdschakelaar 100A is is geen probleem. De hoofdschakelaar moet minstens de waarde hebben van de hoofdzekeringen, en dat zal bij een huisaansluiting minder zijn dan 100A.
 
Het probleem zit in de koppeling van de nullen aan de bovenkant van de aardlekschakelaars. Waarom heb je dat gedaan? Staat toch niet op je tekening?

Berichten: 15

Re: fase 1,2,3 N

Dat was een foutje... boven op de aardlek doorlussen mag niet, werkte wel trouwens :-)

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Afbeelding

Hoe kan ik deze het beste aansluiten op de installatie ?

380 automaat 32A en waar komt fase 1 2 3 N op de automaat?

Bedankt alvast

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Reageer