Bioplastic uit zetmeel

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Bioplastic uit zetmeel

Hallo iedereen

Ik heb eerder op deze site een topic gezien in verband met bioplastic uit zetmeel. Mijn interesse ligt eerder bij bioplastic uit zetmeel. Ik heb deze zelf gemaakt door gewoon zetmeel uit aardappelen, warm water , een beetje azijn en een beetje glycerine bij elkaar te voegen en het mengsel te laten opdrogen. Het resultaat voelde en zag eruit als 'echte' plastic. Wanneer ik deze bioplastic uit zetmeel nu in een base en in een zuur legde werd mijn plastic veel minder stevig , ontstonden er scheurtjes en uiteindelijk loste het in beiden volledig op. Zou iemand mij een verklaring kunnen geven voor deze chemische reactie? Alvast bedankt

Groeten Pauline

Berichten: 203

Re: Bioplastic uit zetmeel

Het zijn allemaal wateroplosbare stoffen doe je bijelkaar gevoegd hebt. Zelfs al heeft er een reactie plaatsgevonden tussen de ingredienten en daardoor bioplastic is gevormd kan deze weer (onder invloed van zuur of base en water) weer terugreageren naar de startmaterialen.
 
groetjes

Berichten: 3

Re: Bioplastic uit zetmeel

Dankjewel voor het snelle antwoord , ik dacht zelf dat er een iets moeilijke verklaring achterzat maar water is een logische oorzaak groeten

Gebruikersavatar
Berichten: 10.556

Re: Bioplastic uit zetmeel

Logisch of niet, de verklaring is niet juist. Er is géén sprake van terugreageren naar de startmaterialen. Het materiaal waar je mee start is al een polymeer, door de reactie met zuur of base wordt het polymeer afgebroken tot kleine ketentjes, oligosacchariden. Die oligosacchariden lossen bij lage temperatuur wel op in water, zetmeel niet.
 
Bij de vorming van het bioplastic is geen sprake van een chemische reactie, of in ieder geval, die chemische reactie is niet het meest belangrijke. Het belangrijke is dat bij hoge temperatuur en door de aanwezigheid van water de zetmeelgranules (waar de zetmeelketens netjes opgestapeld zitten) uiteenvallen. Daardoor komen de zetmeelketens daardoor kriskras door het water te liggen, en bij afkoeling en door verdamping van het water maken ze een vast materiaal, waarin de ketens kriskras door elkaar liggen. Het zijn dus (nagenoeg) dezelfde ketens als in de granules, maar dan anders geordend. 
 
Onder invloed van water, en in de aanwezigheid van zuur of base, zullen de zetmeelketens hydrolyseren. Dat is een chemische reactie, en het is deze chemische reactie die zorgt voor de afbraak van het materiaal.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer