Bundeling van licht en daarna versterken

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 22

Bundeling van licht en daarna versterken

Ik ben bezig met een project op school waarbij ik gebruik wil maken van daglicht/aanwezig kunstlicht in een huiselijke omgeving om een temperatuurverschil (tussen omgevingstemperatuur en materiaal) van minimaal 30 graden in een materiaal te verkrijgen. Het brandpunt is dan gericht op het materiaal.
 
Na rond te kijken op internet ben ik op een fresnellens gekomen. Die heb ik een gehaald maar krijg daar niet het gewenste effect mee! De lens gaat uiteindelijk op een vaste plek staan in de ruimte en zelfs op een relatief zonnige dag is er minimale lichtbundeling en dus weinig temperatuurverschil.
Is er een manier om meer licht te op te vangen en te bundelen/versterken etc.? De grootte van de installatie is niet van belang. 
Versterken meerdere lenzen achter elkaar de hoeveelheid energie in het licht? Iets met spiegels of verander je dan alleen de richting?
En hebben jullie tips waar ik informatie hierover kan vinden? Dat er al bestaande systemen bestaan in apparaten bijvoorbeeld?
 
Nog een ander vraagje als iemand dit toevallig weet  :roll:
Wanneer bijv. alleen rood licht wordt gefilterd uit deze lichtbundel, heeft dit een andere hoeveelheid 'energie' dan dat het blauwe licht wordt gefilterd?
 
 
Ik hoop echt dat jullie me kunnen helpen want ik ben een nitwit op dit gebied! :oops:  Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: Bundeling van licht en daarna versterken

Hoe heb je de temperatuur gemeten?
 
Probeer in het brandpunt van de Fresnellens een lucifer aan te steken, dat zal wel lukken. Als het lukt was het voor het ontsteken vast heter dan 30°C boven kamertemperatuur.

Gebruikersavatar
Berichten: 22

Re: Bundeling van licht en daarna versterken

Oké dankjewel, ik ga het morgen proberen! 
Met een kwikthermometertje maar het leek alsof er geen duidelijk brandpunt ontstond dus was lastig om de thermometer goed ervoor te houden.
Buiten was dit namelijk wel het geval. Misschien dat ik niet goed heb gekeken  :oops:
Is er een manier om het sowieso te versterken?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: Bundeling van licht en daarna versterken

Sibisammie schreef:  Het brandpunt is dan gericht op het materiaal.
 
 
een brandpunt is ook maar een haar verwijderd van het beeldpunt van een evenwijdige bundel die tevens evenwijdig aan de hoofdas invalt. 
 
De zon die langs die fresnellens draait zou dus op een correct gevormd stuk materiaal altijd wel ergens een scherp beeld vormen, en dus een hete plek veroorzaken. 
 
een Campbell-Stokes heliograaf doet d.m.v. een lens in de vorm van een bol ook iets dergelijks:
 
http://www.wikiwand.com/nl/Zonneschijnmeter
heliograaf.jpg
heliograaf.jpg (63.92 KiB) 1535 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Bundeling van licht en daarna versterken

een kwikthermometertje
Maak de punt van die thermometer met een viltstift o.i.d. ook even dof zwart, en let op dat hij niet knapt!

Gebruikersavatar
Berichten: 22

Re: Bundeling van licht en daarna versterken

Bij deze een foto van de lens met daarbij het 'brandpunt', strakker/gebundelder dan dit kreeg ik niet voor mekaar. Dit was gisteren en het was toen een enorm grijze dag. Dit zorgde amper voor een temperatuursverschil.
Bijlagen
lens.jpg
lens.jpg (36.5 KiB) 1531 keer bekeken
fresnellens.jpg
fresnellens.jpg (31.45 KiB) 1531 keer bekeken
brandpunt fresnellens.jpg
brandpunt fresnellens.jpg (32.53 KiB) 1531 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 22

Re: Bundeling van licht en daarna versterken

Jan van de Velde schreef: een brandpunt is ook maar een haar verwijderd van het beeldpunt van een evenwijdige bundel die tevens evenwijdig aan de hoofdas invalt. 
 
 
Ik snap niet zo goed wat je hiermee bedoelt, zou je dit kunnen uitleggen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: Bundeling van licht en daarna versterken

Sibisammie schreef: ... om een temperatuurverschil (tussen omgevingstemperatuur en materiaal) van minimaal 30 graden in een materiaal te verkrijgen. Het brandpunt is dan gericht op het materiaal.
 
Dit klonk alsof het gaat over een zonnige dag waarop je de zon projecteert in het brandpunt. Dan wordt het heet in het brandpunt.
 
Sibisammie schreef: Bij deze een foto van de lens met daarbij het 'brandpunt', strakker/gebundelder dan dit kreeg ik niet voor mekaar. Dit was gisteren en het was toen een enorm grijze dag. Dit zorgde amper voor een temperatuursverschil.
 
Maar het gaat dus over een egaal bewolkte dag waarop je de hemel of het raamkozijn projecteert op een projectiescherm. Dan wordt het projectiescherm niet warm, niet warmer dan wanneer je het scherm gewoon in het raamkozijn zet, zonder lens erbij. Op een bewolkte dag levert de bundelende werking van de lens geen opwarming op.

Reageer