n:n

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 74

n:n

als je 1 door oneindig deelt moet dat oneindig klein zijn dus moet het 0 zijn (hier verschillen de meningen over) en een getal dat 2 x zo groot is moet ook 0 zijn want 0*2= 0 en dat zou bij oneindig ook zo moeten zijn dus dan moet oneindig gedeeld door oneindig ook 0 zijn. zouden jullie hier misschien meer over willen vertellen?
 
bij voorbaat bedankt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: n:n

Laat ik om te beginnen vooropstellen dat oneindig geen getal is, en dat het daarom zinloos is om over delen door oneindig te spreken, Wat je wel kunt  doen is stellen dat 1 gedeeld door een groot getal een getal geeft dat dichter bij nul ligt naarmate je 1 door een steeds groter getal deelt. Of een deling door 2 grote getallen ook een resultaat in de buurt van nul oplevert hangt van de ordegrootte van de getallen af. Indien het getal in de noemer vele malen groter is dan dat in de teller (zeg minstens 1000 maal groter) zal het resultaat inderdaad weer een waarde dicht bij nul zijn.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 656

Re: n:n

Meen me te herinneren dat er ooit een natuurkundige/wiskundige is geweest die uitgerekend had hoelang ons heelal nog zou bestaan, hij kwam op een heel groot getal uit ik denk 1046 miljard jaar het precieze getal weet ik niet meer. Hij stelde dat dit getal gelijk zou zijn aan oneindig omdat dan alles is vervallen, immers dan eindigt alles. 
 
Misschien weten jullie daar meer van en is misschien z'n theorie wel of niet achterhaald

Gebruikersavatar
Berichten: 74

Re: n:n

Kan je misschien iets meer informatie vertellen over hem bijvoorbeeld van wanneer hij was en hoe hij heet?

Ik ben het wel deels met hem eens.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.282

Re: n:n

el toro cuatro schreef: als je 1 door oneindig deelt moet dat oneindig klein zijn dus moet het 0 zijn (hier verschillen de meningen over) en een getal dat 2 x zo groot is moet ook 0 zijn want 0*2= 0 en dat zou bij oneindig ook zo moeten zijn dus dan moet oneindig gedeeld door oneindig ook 0 zijn. zouden jullie hier misschien meer over willen vertellen?
 
bij voorbaat bedankt.
Oneindig is geen reel getal.
 
Men kan echter aan de reële getallen plus en min oneindig toevoegen.
 
Bepaalde bewerkingen worden dan uit gebreid:
 
Zo wordt: 1/oneindig=0
 
Maar er blijven vormen over die dan nog steeds ongedefinieerd zijn zoals 0/0.
 
Maar binnen verzameling van de complexe getallen geldt het elfde gebod:
 
11. Gij zult niet delen door nul.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.282

Re: n:n

Hendrikus1 schreef: Meen me te herinneren dat er ooit een natuurkundige/wiskundige is geweest die uitgerekend had hoelang ons heelal nog zou bestaan, hij kwam op een heel groot getal uit ik denk 1046 miljard jaar het precieze getal weet ik niet meer. Hij stelde dat dit getal gelijk zou zijn aan oneindig omdat dan alles is vervallen, immers dan eindigt alles. 
 
Misschien weten jullie daar meer van en is misschien z'n theorie wel of niet achterhaald
Ik weet niet wie het geweest is niet eens of het waar is.
 
De idee is echter al zo'n twee en half duizend jaar oud.
 
Sommige Griekse denkers vonden dat een getal alleen maar zinvol was als het aan een verzameling entiteiten kon worden verbonden.
Wat ze feiitelijk deden wat het ontkennen van dimensieloze getallen, wat deze natuurkundige ook doet.
 
Ze gingen er van uit dat alles eindig was en er dus een grootste getal moest zijn. (dat is iets anders als oneindig)
Ik meen dat Archimedes een bewijs heeft geleverd waarin hij bewees dat er geen grootste kon zijn.
 
PS.
Zijn getal is arbitrair want ze is afhankelijk van de gekozen eenheid.
Het uitdrukken in Planck eenheden li9gt meer voor de hand.
 
Ook is het getal van het aantal deeltjes in het universum veel hoger dan zijn getal.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Reageer