Stalen constructie balk berekenen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1

Stalen constructie balk berekenen

Hoi allemaal,
 
Ik ga een uitbouw plaatsen waarbij een groot gedeelte van de achtergevel eruit gaat en er een stalen H balk geplaatst gaat worden.
De beneden etage is 3 meter hoog, met daar bovenop direct de zolder met houten vloer.

Op zolder staan binnenmuren van YTONG blokken van 5cm dik.
 
 
De lengte van het uit te breken gedeelte is 3,5m breed. Hiervoor nemen we een H balk van 4m.
De ene kant zal op de zijgevel rusten, de andere kant op een stuk achtergevel dat blijft bestaan. Dit stuk achtergevel is 2,65 m breed.
 
Nu heb ik een klusbedrijf laten komen die dit voor ons zou moeten gaan uitvoeren. Hij gaf aan dat wij een HEM 260 balk moesten nemen en betonnen poeren van 1m2 moesten storten bij de punten waar de H balk op komt te liggen.
 
Nu heb ik totaal geen verstand van berekenen van deze balk maar na wat speurwerk op google, lijkt me deze balk wel erg zwaar voor de belasting die wij hebben.
Boven op de uitbraak (balk dus) zit 0.60cm metselwerk en vervolgens de franse kap van de zolder.
 
Klopt het dat deze klusjesman gelijk heeft met de HEM260 of kunnen we ook een HEB balk nemen?
Hoop dat iemand van jullie mij hier wat mee op weg kan helpen. Dan kan ik in elk geval als de tweede klusbedrijf komt voor een offerte meepraten over deze materie.
 
Alvast hartelijk bedankt
 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Stalen constructie balk berekenen

Om de vraag te kunnen beantwoorden moet je eerst weten wat er daadwerkelijk op die balk komt te rusten. Ik neem b.v. niet aan dat de hele kap er op komt te liggen. Als een goed beeld hebt van het  totaal gewicht kan je op de website http://www.staaltabellen.nl/ uitzoeken welke profielen voldoen bij de gewenste overspanning.

Berichten: 854

Re: Stalen constructie balk berekenen

Doe jezelf een plezier en laat er door een constructeur aan rekenen.

Reageer