Neerslag in NaOH oplossing met bot. Wie, wat, waar?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Neerslag in NaOH oplossing met bot. Wie, wat, waar?

Zouden jullie met mij mee willen denken?
 
Op dit moment heb ik een afstudeerproject lopen waarbij ik kijk naar het effect van chemicaliën (o.a. natronloog) op botten. Ik heb hierbij een 26M oplossing (in 45 liter kraanwater) waarbij vier botten geplaatst zijn. 
 
De botten staan al een tijd en hadden een keurige pH omtrent 13 in een heldere oplossing maar de laatste twee maanden is deze pH gezakt tot 10,5 en krijg ik deze niet veel hoger. Na toevoegen van 100g NaOH steeg de pH met 0,7 maar is de bak sindsdien troebel en oranje/rood gekleurd. Ik kan niet door de troebelheid meer heenkijken. 
 
 
Wat zou de troebelheid kunnen verklaren? Een aantal punten komen bij mij op:
 
- Teveel NaOH toegevoegd? (oplosbaarheid van NAOH is 1070g/l, ik kan mij niet voorstellen dat ik meer dan 45 kilo NAOH in het aquarium heb gegooid) 
- Reactie met CO2? (er zit een luchtpomp in de aquaria om het wateroppervlak in beweging te houden)
- Reactie met bot (Ca5(PO4)3(OH))? 
- Bufferreactie? Maar NAOH is van zichzelf geen buffer en bot lijkt mij vrij basisch. 

Berichten: 65

Re: Neerslag in NaOH oplossing met bot. Wie, wat, waar?

Hallo Priscilla,
 
 
Waarschijnlijk is er inderdaad Na2CO3 gevormd door reactie met CO2. Dit is een buffer. Let op dat je pH's in extreem hoog alkalisch milieu niet goed kunt meten met een glaselectrode door de alkalifout (hoge ionsterkte van Na+die mee gaat wegen in de meting).
 
Misschien dat het aanwezige collageen in het botweefsel deels hydrolyseert en als kleine eiwitbolletjes vrijkomt, hetgeen ook bijdraagt aan de vertroebeling? Ook Ca3(PO4)2 zou een extra bijdrage aan vertroebeling kunnen geven.
 
Misschien kun je wat van het neerslag filtreren en verdund zoutzuur kunnen toevoegen. Indien er belletjes (CO2) ontstaan...
 
 
Groetjes,
 
 
Erik

Berichten: 12.262

Re: Neerslag in NaOH oplossing met bot. Wie, wat, waar?

Dat zou inderdaad kunnen, of zat er domweg nog beenmerg in dat bot dat inmiddels is afgebroken tot een eiwit-soep met een vreemde kleur?
 
Reactie met CO2 wil ook best vlotten met geconcentreerde loog, en dan krijg je inderdaad een buffer en daardoor de pH ook niet zo simpel meer onmoog. Meest praktische lijkt me om die botten af te spoelen en in een verse lading loog te gooien. 
Victory through technology

Berichten: 3

Re: Neerslag in NaOH oplossing met bot. Wie, wat, waar?

Ontzettend bedankt voor het meedenken! Zeer nuttige antwoorden, niet verwacht die zo snel te krijgen zeker die van de meetfout van de pH meter heb ik nog niet aangedacht. Goed om dit mee te nemen. Neig zelf toch naar de bufferwerking van CO2, maar dan zou ik dus de komende weken een gelijke pH moeten houden. 
 
in de komende weken zullen de botten uit de oplossing gaan en zal dan kijken of ik analyses kan uitvoeren op de aquariuminhoud. 

Reageer