[scheikunde] Cl volgens mohr in grond, kan deze bepaling?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Cl volgens mohr in grond, kan deze bepaling?

hoi allemaal, 
 
ik moest afgelopen week het practicum, chloride volgens mohr in grond doen. Nu werd er drie keer veranderd van dit kan wel en dit kan niet, nu ben ik benieuwd of dit idd niet kan of wel kan en waarom niet of wel dan. ik zal hieronder het voorschrift toe voegen.
 
 

Chloride volgens Mohr in grond

Principe van de bepaling
Chloride vormt met zilver-ionen een neerslag. Zolang er chloride aanwezig is zal zilver met chloride neerslaan. Indien het chloride op is, zal het zilver een rood-gekleurd neerslag vormen met het ook aanwezige chromaat. Dit is het eindpunt van de tritratie.

Benodigdheden

Chemicaliën.
  1. Gestelde zilvernitraat-oplossing 0.01 mol.L-1. Deze oplossing is gesteld volgens de procedure zoals deze onder titerstelling zilvernitraat beschreven is.
  2. 1% kaliumchromaat-oplossing
Apparatuur
  1. Motorzuigerburet
  2. Roermoter
Procedure

Proeftitratie
  1. 2 gram grondmonster wordt met 50 mL demiwater gedurende 15 minuten gekookt.
  2. Het mengsel wordt over een buchnertrechter gefiltreerd.
  3. Het residu wordt met in totaal nog 50 mL demiwater nagespoeld.
  4. Het filtraat wordt overgebracht in een gewone erlenmeyer van 300 mL
  5. De afzuigerlenmeyer wordt met 2 maal 10 mL demiwater nagespoeld. Het spoelwater wordt bij het filtraat in de erlenmeyer gevoegd.
  6. Aan het filtraat wordt 1 mL 1 mol.L-1 salpeterzuur en 1 mL 1% kaliumchromaat toegevoegd.
  7. Er wordt getitreerd met 0.01 mol.L-1 zilvernitraat-oplossing tot eerste blijvens roodkleuring. Dit is equivalentiepunt.
 
 

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Cl volgens mohr in grond, kan deze bepaling?

Volgens mij ziet dit er wel aardig uit. Ik vermoed dat het aanzuren gedaan is om amine-groepen van een proton te voorzien, aangezien die anders graag een complex vormen met zilverionen. En mogelijk ook om de andere ionen (fosfaten etc) te protoneren.
 
Maar....wat als er nou toch wat ionen zijn behalve chloride die het mogelijk naar hun zin hebben met zilver. Misschien niet liever dan chloride, maar misschien wel liever dan chromaat. Wat gebeurt er dan met je antwoord? 
 
Over chromaat in zure omgeving heb ik ook niet zo direct een vermoeden. Maar ik dacht dat ik die wel gebruikt heb zien worden...
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Reageer