proef met HCl en CaCO3

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

proef met HCl en CaCO3

Bereken de massa van het zoutzuur dat je bij elke proef hebt gebruikt.
   
Bij elke proef hebben we telkens de 15 ml zoutzuur(HCl). Hoe reken je dit uit?
 
2 HCl + CaCO3 → CaCl2 + CO2 + H2O
 
Ook moeten we de massaverhouding waarin HCl en CaCO3 met elkaar hebben gereageerd uitrekenen. Dit zijn onze gegevens:
 
CaCO3
Mol CaCO3                                                               ml  CO2 gas
0.2 gram                                                                   46 ml                      
0.5 gram                                                                   100 ml                     
0.7 gram                                                                   102 ml                    
1.0 gram                                                                   106 ml        
 
Ook moeten we de molverhouding uitrekenen waarin de calciumcarbonaat en de HCl met elkaar reageren.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: proef met HCl en CaCO3

De molverhouding kun je direct uit de reactievergelijking aflezen. Stel eens dat 1 g CaCO3 = x mol CaCO3. Hoeveel mol HCl heb je dan, uitgedrukt in x? Wat is de massa van 1 mol CaCO3, dus wat is dan de massa van de gebruikte zoutzuuroplossing? 
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: proef met HCl en CaCO3

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer