plastic en de toekomst

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

plastic en de toekomst

ik lag te denken,, er zijn alternatieven voor olie als energiebron, kernenergie, windenergie, zonnecellen etc. maar al dat mooie plastic om mij heen, in de supermarkt, in de auto, het vliegtuig, ruimtevaart etc. wordt gemaakt uit olie is mij altijd vertelt. wat zijn de alternatieven voor kunststof die zich in grote diversiteit diep heeft verankerd in de westerse samemleving? of valt dat heel erg mee?

marie biskwie

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: plastic en de toekomst

Je kan kunststoffen ook van plantaardige en dierlijke grondstoffen maken, al zullen sommige kunststoffen aan het eind van het aardolie tijdperk wat te duur worden voor algemeen gebruik, terwijl andere juist relatief goedkoop zullen worden.

Overigens wordt kernenergie ook van uitputbare bronnen gemaakt: splijtbare stoffen zijn ook beperkt aanwezig op deze planeet.

Gebruikersavatar
Berichten: 255

Re: plastic en de toekomst

in principe is élke energiebron uitputbaar.

Re: plastic en de toekomst

ook wind energie???

ik bedoel?? als je veel windmolens neerzet, waait het dan na verloop van tijd niet meer???

ik kan me wel voorstellen dat het winder waait, dat er dus meer energie wordt opgenomen door die molens en dat daarmee de windsnelheid afneemt, maar volgens mij kun je de wind nooit helemaal uitbannen!

Gebruikersavatar
Berichten: 255

Re: plastic en de toekomst

Anonymous schreef:ook wind energie???

ik bedoel?? als je veel windmolens neerzet, waait het dan na verloop van tijd niet meer???

ik kan me wel voorstellen dat het winder waait, dat er dus meer energie wordt opgenomen door die molens en dat daarmee de windsnelheid afneemt, maar volgens mij kun je de wind nooit helemaal uitbannen!
:shock: ik bedoel alleen: écht onuitputbaar bestaat niet, na verloop van tijd is de zon der nie meer 8)

trouwens, windenergie komt ook van de zon, door opwarming van de aarde ontstaan plaatselijke verschillen in luchtdruk.

Gebruikersavatar
Berichten: 115

Re: plastic en de toekomst

Een alternatief voor kunststof? Misschien gaan we aan het einde van het olie tijdperk wel een omgekeerde industriele revolutie meemaken: grote belangstelling voor hout als constructiemateriaal, zelfvoorzienend leven op een stukje grond, ruilgemeenschappen opzetten voor de noodzakelijke voorzieningen en energie uit spierkracht of vervranding van eenvoudige organische materialen.

Of er worden alternatieven bedacht op basis van plantaardige polymeren.

De toekomst zal het leren, maar we moeten ons wel gaan bezighouden met duurzaam produceren en het nastreven van een op behoud en duurzaamheid gericht consumptiegedrag.
aha!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: plastic en de toekomst

Klinkt leuk Jort, maar dan zal de wereldbevolking wel sterk verkleind moeten worden. Er is niet genoeg voedsel/brandstof/constructiemateriaal voor ruim 6 miljard mensen als je het extraatje van de aardolie en de kolen niet meerekend. Dat geldt ook als je overschakelt op plantaardige polymeren.

Hoewel, misschien kan je ruimte extensieve kweekruimtes maken die een boel organische stoffen opleveren zonder het enorme huidige ruimtebeslag van landbouw.

De meest milieuvervuilende actie die je als mens kan doen is een kind op de wereld zetten!

Gebruikersavatar
Berichten: 115

Re: plastic en de toekomst

Misschien dat een verkleining van de wereldbevolking wel voortvloeit uit de strijd om de laatste reserves...
aha!

Reageer