Ketting overbrenging, verhoudingen en gevraagd koppel.

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 9

Ketting overbrenging, verhoudingen en gevraagd koppel.

Hallo allemaal.  :mrgreen: 
 
Ik ben op mijn werk bezig met het uitwerken van een mogelijke test.
Nou kan ik vast ook de informatie daar wel verkrijgen maar ik wil het liefst zelf met een goed concept komen.
 
De vraag is eigenlijk heel simpel.. maar vraag toch even jullie expertise.
Het gaat om een motorreductor welke maximaal 2760 Nm levert en deze drijft door middel van een ketting overbrenging 2 vacuümrollen aan.
 
De rollen draaien vrij langzaam, in de praktijk nog geen 1 omw/min. De snelheid van de motorreductor staat daarbij vaak tussen de 20 en 30 %. Levert een motorreductor ook 2760Nm op deze uitsturing, of is dit gewoon 20-30% van die 2760Nm? Want ik heb zelf het vermoeden dat dit maximale pas bereikt wordt wanneer de motor ook 100% gevoed wordt, wat  maximaal14 omw/min geeft.
 
Er is echter wel gewoon een torque af te lezen op het DCS.. Maar dit is geen getal maar een percentage. En ik weet niet of dit nou 0 tot 100% van de ingestelde waarde is of 0 tot 100% van zijn totaal maximum. (wellicht dat jullie hier wat over weten maar dit is een sidenote)
 
De ketting overbrenging is nu 76 – 19 en 14 omw/min geeft 3,5 op de vacuüm rollen. In de praktijk worden de rollen bedreven op zo'n 0.8 tot 1.1 omw/min om ze goed hun werk te laten doen. 
 
Nu komt het wel eens voor dat ze het te zwaar krijgen, waardoor de motorreductor stagneert en in een thermische trip komt. In combinatie met de altijd lage uitsturing wil ik dus de tandwiel verhouding reductie vergroten. Om zo dus een lager koppel bij de motorreductor te krijgen (klopt dit??) en de motorreductor moet dan een hoger toerental gaan leveren om de snelheid gelijk te krijgen. Ik heb het idee dat hiermee het probleem te verhelpen is en een groter regelbereik te realiseren is (in plaats van ±12% naar misschien wel een kleine 20%, hangt natuurlijk af van de verandering). 
 
Klopt het wat ik hierboven schets? Kort gezegd wil ik de uitsturing naar de motorreductor verhogen door de ketting verhouding aan te passen (denk hierbij aan 100 – 19 bijvoorbeeld). 
Om dit in de praktijk te testen wil ik echter voorstellen om het kleine tandwiel te vervangen, het grote tandwiel kost bijna 2500 euro. De kleine zal goedkoper zijn en daarmee beter om te testen. (76 – 14 bijvoorbeeld).
 
Al met al weer een redelijk verhaaltje. Hopelijk kunnen jullie me hier een beetje mee helpen. ;) 
Met vriendelijke groeten,
Richard.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: Ketting overbrenging, verhoudingen en gevraagd koppel.

Opmerking moderator

Verplaatst naar praktische wetenschappen
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer