Waarom heb ik een spontane blinde vlek?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 56

Waarom heb ik een spontane blinde vlek?

Heel af en toe heb ik spontaan een blinde vlek in mijn gezichtsveld.
Dat gebeurt ongeveer 2/3 keer per jaar.
Het duurt dan ongeveer een minuut of 5.
Meestal iets rechts van het midden.
Daarna verdwijnt het en is er niets aan de hand
Hebben meer mensen hier last van?
 

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Waarom heb ik een spontane blinde vlek?

Opmerking moderator

Na overleg is besloten dit topic te heropenen voor een inhoudelijke discussie omtrent het fenomeen. Het is niet de bedoeling dat er gediscussieerd wordt over een eventuele diagnose. Ik adviseer iedereen die last heeft van (medische) klachten om een (huis)arts te raadplegen.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: Waarom heb ik een spontane blinde vlek?

Dat lijkt op iets wat ik soms ook heb, scintillating scotoma. Dat is een merkwaardig en interessant effect.
Dat je het als een blinde vlek omschrijft betekent dat je al bewust hebt geobserveerd, veel mensen zouden het niet zo helder formuleren. Met een kruis op papier kun je per oog elke 5 minuten de contouren van de blinde vlek tekenen. Kijk of beide ogen dezelfde blinde vlek zien, dan weet je dat het in de hersenen gebeurt, en niet in de ogen. Bij mij verplaatst hij zich gedurende een kwartier langzaam door het beeldveld, en dan verdwijnt hij. Nabij het centrum van het beeldveld is de blinde vlek bij mij kleiner dan in de periferie. In het begin flikkert een deel van de rand. Medische consequenties heeft het niet, het is gewoon een eigenaardigheidje.
 
Dus kijk de volgende keer eens of die blinde vlek ook bij jou voor beide ogen hetzelfde is. (Vermoedelijk wel, want een eenogige blinde vlek blijft onopgemerkt bij mensen met twee ogen, zoals bekend van de normale blinde vlek.)

Berichten: 12.262

Re: Waarom heb ik een spontane blinde vlek?

Altijd interessant hoeveel je hersenen eigenlijk doen om zien mogelijk te maken, en hoe dat soms even verkeerd gaat, gelukkig vaak zonder blijvende consequenties. 
 
Overigens herken ik wat wikipedia beschrijft wel, maar als voorloper van migraine - gelukkig gebeurt het me zodanig zeldzaam dat een formele diagnose stellen niet eens haalbaar is (1 keer per in enkele jaren oid). 
 
Het vervelende van dergelijke visuele artefacten is dat je erop gaat letten als ze het eenmaal door hebt, ongeacht of ze door het oog of door de hersenen worden veroorzaakt. Uiteraard zou ik iedereen aanraden die denkt dat er een medische oorzaak is een arts te raadplegen, maar er zijn gewoon legio visuele illusies die volstrekt normaal zijn en vaak onopgemerkt blijven. 
Victory through technology

Reageer