bagage in de ruimte

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer

bagage in de ruimte

Ik heb een vraagje: Wat nemen ruimtevaarders mee in de ruimte en waar laten ze het? Ik bedoel bijvoorbeeld persoonlijke spullen enz., hoeveel ze ervan mogen meenemen (want ik dacht dat er een limiet aan zat), dat soort dingen. Alvast bedankt!

Lindsay.

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: bagage in de ruimte

Elke kilo die omhoog wordt gebracht vereist afhankelijk van de te bereiken hoogte ongeveer duizend kilo raketbrandstof. De reden daarvoor is dat alle brandstof die op grotere hoogte (bijvoorbeeld op tien kilometer hoogte) wordt gebruikt, eerst naar die hoogte moet worden gebracht en daar heb je weer andere brandstof voor nodig. Dus wordt met de vracht uiterst voorzichtig omgesprongen.

Dat is ook de reden waarom er zo snel mogelijk een ruimtelift moet komen die ladingen 35.000 kilometer naar boven transporteert, naar het geostationaire punt (de hoogte waarop iemand in een stabiele baan om de aarde precies in 24 uur ronddraait, dit is ook de reden waarom veel communicatiesatellieten op deze hoogte zitten, die blijven zo altijd op dezelfde plek). Zo een lift is namelijk veel goedkoper: je hoeft alleen per kilo de energie te leveren die nodig is om dat geostationaire punt te bereiken, 50 MJ, ongeveer 10 kg brandstof danwel 15 kilowattuur, een euro of drie dus. Dit is minder weird dan het klinkt: er liggen al onderzeese telefoonkabels onder de Atlantische Oceaan met een lengte van 6000 km.

Maar goed, genoeg gezwetst.

Mee gaat meestal onderzoeksspul en voedsel dat niet kruimelt. Ontlasting wordt in zakjes opgeslagen danwel in de ruimte geloosd.

Meestal mag een astronaut dus maar ongeveer 1,5 kg bagage meenemen.
“Religion is an insult to human dignity. With or without it, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.”-- Steven Weinberg

Reageer