Springen naar inhoud

phi het mooiste getal op aarde?

• Log in om te kunnen reageren

Teuntje

Teuntje

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2006 - 19:12

Voor mijn profielwerkstuk heb ik als onderwerp phi. Een van mijn vragen is waarom vinden sommige mensen phi het mooiste getal op aarde?
Ik wil graag weten wat jullie vinden van het getal phi en of het volgens jullie het mooiste getal op aarde is.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Rov

Rov

• >1k berichten
  • 2242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2006 - 19:48

Ik vind het niet echt een "mooi" getal. Wat is een mooi getal? Wat is dan een lelijk getal?
Ik vind het wel een bijzonder getal omdat het op vele plaatsten terugkomt (bv de verhouding (hoofd tot navel)/(navel tot voten) is ook 1.6 :roll:).

bibliotheek357

bibliotheek357

• >250 berichten
  • 310 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2006 - 21:25

een mooi getal voor mij is 1.. Simpel, en toch belangrijk.
Maar als je bedoelt qua vorm, dan is phi idd een mooi getal (ik gebruik de informatie die ik heb gelezen in een andere topic op deze forum)
Ik herinner nog dat er werd gezegd dat als men mensen beoordeelt qua uiterlijk, dat degene waarvan de vorm het dichtste bij phi kwam, meestal ook de mooiste was.
Niet weten is geen schande, niet willen weten wťl, en persť beter willen weten ook!
(quotatie van Jan van de Velde)

-=zweistein=-

-=zweistein=-

• >100 berichten
  • 237 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2006 - 21:32

Een eigenschap van phi is: 1/phi=phi - 1
Met phi stemt de rij van Fibon. 1 1 2 3 5 8 13 ...

Na een beetje zoeken heb ik oneindig veel getallen gevonden met de eigenschappen van phi, Hier is mijn uitvinding :roll:

phi'= ((4+x^2)^0,5+x)/2

vb1: phi2= 2,4142... => 1/phi2 =0,4142.... => rij: 1 2 5 12 29 ...
(f(n)= 2f(n-1)+f(n-2))

vb2: phi3: 3,30277... => 1/phi3 = 0,30277... => rij 1 3 10 23 56
(f(n) = 3f(n-1) + f(n-2))

....
The first writing, science, mathematics, law and philosophy in the world, making the region the center of what is called the "Cradle of Civilization" - Iraq

Rudeoffline

Rudeoffline

• >250 berichten
  • 624 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2006 - 22:32

Het mooiste getal op de wereld is natuurlijk 80. Want 80 is prachtig.

Niks phi. pi of e.

Maar 80.

Teuntje

Teuntje

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 januari 2006 - 20:37

Voor mijn profielwerkstuk heb ik als onderwerp phi. Een van mijn vragen is waarom vinden sommige mensen phi het mooiste getal op aarde?
Ik wil graag weten wat jullie vinden van het getal phi en of het volgens jullie het mooiste getal op aarde is.

(Ter informatie phi is 1,618 en komt overal in voor van gebouwen tot je eigen lichaam)

Bas

Bas

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 januari 2006 - 20:52

Ik denk dat je doelt op de gulden snede, de toepassing van het getal phi. Het getal zelf is niet bijzonder op het eerste gezicht, maar zodra je het gaat toepassen in tuinen, architectuur of kunst dan blijkt dat de gulden snede-verhoudingen voor mensen erg prettig zijn om naar te kijken.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 januari 2006 - 22:52

Het getal komt in elk geval op miraculeuze wijze voor in de natuur, maar dat kan je van :P en e ook zeggen.

Verder is het niet om te muggenziften, maar phi Ūs natuurlijk niet 1.618 maar (1+[wortel]5)/2. Net zo Ūs :roll: ook geen 3.14 of e 2.7, dan zijn benaderingen/afrondingen.
Het is maar dat je zo'n (wiskundige) onzorgvuldigheden vermijdt in je werkstuk.

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 januari 2006 - 23:54

Het mooiste getal op de wereld is natuurlijk 80. Want 80 is prachtig.  

Niks phi. pi of e.  

Maar 80.

Beste Rudeoffline. Wil je het iets constructiever houden, hij opent natuurlijk niet het topic om te kijken wat het mooiste getal is, dan had hij daar zijn PWS wel over gedaan. :roll:

Verder heb ik dit samen gevoegd met je nieuwe topic, omdat dat wat overzichtelijker is.

Kijk verder ook naar: (zoekfunctie is best handig)
http://www.wetenscha...3&highlight=phi
http://www.wetenscha...3&highlight=phi
http://nl.wikipedia....ki/Gulden_snede

Verder op google zoeken onder fibonacci, gulden snede, en haar vertalingen in het engels.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Teuntje

Teuntje

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 januari 2006 - 09:50

hij opent natuurlijk niet het topic om te kijken wat het mooiste getal is, dan had hij daar zijn PWS wel over gedaan.

Teuntje is een meisjes naam om verdere misverstanden te voorkomen :wink:

Groetje Teuntje

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 januari 2006 - 09:58

Sorry, ik ken alleen mannelijker teun's. Goed:

Zij opent natuurlijk niet het topic om te kijken wat het mooiste getal is, dan had zij daar HAAR pws wel over gedaan.

(je was nog zijn vergeten. :roll: )
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures