[Natuurkunde] Valversnelling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[Natuurkunde] Valversnelling

Hallo,

Ik maak een PO voor natuurkunde, en het gaat over Tsunami's. Ik heb nu de formule v = √(g∙d) gekregen. v van snelheid, g van valversnelling, en d van diepte. Mijn vraag is nu: Moet ik de gewone valversnelling nemen (9,81), of moet ik de valversnelling onder water hebben? Een gestelde vraag is bijvoorbeeld: Bereken de golfsnelheid bij een diepte van 20m. Het lijkt mij toch de gewone valversnelling?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: [Natuurkunde] Valversnelling

Je moet de gewone valversnelling hebben. Waarvan had je anders de valversnelling ONDER water willen nemen? Van water? :P Die valversnelling werkt op het water en bepaalt dus mede de hoogte van de golf. Hou je er even rekening mee dat de valversnelling op de evenaar iets lager is dan op de polen? (ca. 9,79 m/s2) :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Natuurkunde] Valversnelling

Was het niet 9.80 voor de evenaar ? Zo staat het toch in m'n fysicaboek :roll:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: [Natuurkunde] Valversnelling

Ik heb mezelf zelfs nog mistypt, gemiddeld mag je voor de evenaar 9,78 nemen, en voor de polen 9,83.

Zo ziet de aarde eruit als je de plaatsen waar de zwaartekracht iets geringer is verdiept weergeeft, en de plaatsen met een hoger dan gemiddelde zwaartekracht iets verhoogd weergeeft. (e.e.a. overdreven voor het effect)

In deze "kaart" is het effect van de rotatiesnelheid, die richting evenaar steeds groter wordt, nog niet meegenomen. Daar kan ik geen plaatjes van vinden. Daarvoor mag je op de evenaar 0,03 m/s2 aftrekken vergeleken met een pool. (geologische term voor zwaartekracht)

Van de European Space Agency:

Afbeelding

Dus volgens deze kaart mag je dan voor de Indische Oceaan zelfs nog wel 0,01 of 0,02 lager gaan dan 9,78 denk ik....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Natuurkunde] Valversnelling

vaag, ik heb het net nog even voor de zekerheid gecheckt in m'n fysica boek, daar staat dus voor de evenaar 9.80 (voor de polen staat er wel 9.83). Mss komt deze onenigheid door onder andere wat je op de tekening ziet, dat er zoveel fluctuaties zijn ?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: [Natuurkunde] Valversnelling

Als je van het volgende uitgaat:

Aarde is mooi rond

en de dichtheid ( soortelijke massa) is overal gelijk

en de straal van de aarde =6378 km

dan geldt dat de zwaartekrachtversnelling lineair afneemt tot nul, als de van het oppervlakan de aarde recht naar beneden gaat ( dus naar het middelpunt)

Stel g= 9,8 op aardoppervlak , dan is de g op 20 meter diepte gelijk aan

(6378000-20)/6378000 x 9,8 = 9,7999999

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: [Natuurkunde] Valversnelling

@Cycloon. Je fysicaboek zit fout, of rekent de centrifugale kracht op de evenaar niet weg. (dat doet de ESA-bol trouwens ook niet).

We kunnen het wel eens narekenen als je wilt??? :roll:

-fatsoenlijke cijfers voor aardmassa, poolstraal en equatorstraal

de formules zijn bekend.

dan met de equatorstraal en 23 uur en 56 minuten voor een rotatie nog eens de centrifugale kracht berekenen op de evenaar.

(en voor details de aantrekkingskrachten van zon en maan nog eens bekijken daarna misschien?)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Natuurkunde] Valversnelling

goh, het boek gaf eerst een theoretische uitwerking (perfecte bol enzo) maar dan stond er onder dat de praktische waarde 9.80 was :P Maarja, het gaat eigelijk over maar een klein afrondingsverschil dunkt me :roll:

Reageer