ziek voelen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

ziek voelen

Ik vroeg mij laatst af, als je je ziek voelt, is dat dan het moment dat je effectief ziek bent, of is dat het moment dat je lichaam die ziekte aan het aanvallen is?
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: ziek voelen

Ik vroeg mij laatst af, als je je ziek voelt, is dat dan het moment dat je effectief ziek bent, of is dat het moment dat je lichaam die ziekte aan het aanvallen is?
Normaal het tweede.
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: ziek voelen

Wat is dan de incubatietijd? Is dat dan ook de periode totdat je lichaam zich tegen de ziekte gaat verzetten ?

Berichten: 39

Re: ziek voelen

denk gewoon het moment waarop je lichamelijke conditie verzwakt.. door de ziekte.. natuurlijk gaat je lichaam die ziekte dan ook aanvallen
of is dat het moment dat je lichaam die ziekte aan het aanvallen is?
maar je lichaam is toch altijd bezig om slechte bacterien en ziektes af te weren.. dus dan zou jeje altijd ziek moeten voelen

Berichten: 84

Re: ziek voelen

Wat is dan de incubatietijd? Is dat dan ook de periode totdat je lichaam zich tegen de ziekte gaat verzetten ?
Incubatietijd = tijd tussen de blootstelling en de eerste symptomen.

'Ziek voelen' zijn de eerste symptomen, maar je kunt dus wel al langer geïnfecteerd zijn

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: ziek voelen

Stel nu eens volledig hypothetisch gezien dat er een ziekte is waar ons lichaam niet tegen kan doen. Dan kunnen we dus die ziekte hebben en we gaan pas na een lange tijd ons slecht voelen, omdat die ziekte al heel veel kapot heeft gemaakt, of erger we sterven zonder ooit iets gevoeld te hebben. kan dit? (hypothetisch gesproken dan)
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: ziek voelen

Stel nu eens volledig hypothetisch gezien dat er een ziekte is waar ons lichaam niet tegen kan doen. Dan kunnen we dus die ziekte hebben en we gaan pas na een lange tijd ons slecht voelen, omdat die ziekte al heel veel kapot heeft gemaakt, of erger we sterven zonder ooit iets gevoeld te hebben. kan dit? (hypothetisch gesproken dan)


Weljah zoiets vroeg ik me dan ook af, maar in een iets andere variant. Kunnen we eigelijk al lang ziek zijn nog voor we symptomen zien omdat ons lichaam er nog niet op reageert ? Ik heb nl altijd geleerd dat de incubatietijd is de tijd tussen besmetting en uitbreking van de ziekte. Dus dan kan de ziekte al langer uitgebroken zijn, nog voor je er iets van merkt ?

Gebruikersavatar
Berichten: 193

Re: ziek voelen

Ik heb nl altijd geleerd dat de incubatietijd is de tijd tussen besmetting en uitbreking van de ziekte.
Dit klopt. Het ligt er volgens mij aan hoe je de definitie van uitbreking ziet. Normaal gesproken zijn er dan symptomen van ziekte. Dit valt alleen niet altijd op. Symptomen kunnen zowel zichtbaar als onzichtbaar (bv hoofdpijn) zijn. En dit voelt men niet altijd even goed aan. Hierdoor voel je je misschien niet ziek terwijl je dat wel degelijk bent.

Berichten: 84

Re: ziek voelen

Diesel Power schreef:
Cycloon schreef:
Ik heb nl altijd geleerd dat de incubatietijd is de tijd tussen besmetting en uitbreking van de ziekte.
Dit klopt. Het ligt er volgens mij aan hoe je de definitie van uitbreking ziet. Normaal gesproken zijn er dan symptomen van ziekte. Dit valt alleen niet altijd op. Symptomen kunnen zowel zichtbaar als onzichtbaar (bv hoofdpijn) zijn. En dit voelt men niet altijd even goed aan. Hierdoor voel je je misschien niet ziek terwijl je dat wel degelijk bent.
Neem nu bijvoorbeeld HIV/AIDS

Voor alle duidelijkheid: AIDS is de ziekte , HIV veroorzaakt het.

Al na 6 maanden (dacht ik) kun je aan de hand van moleculaire technieken aantonen dat je besmet bent met HIV. Er zijn echter nog geen symptomen.

Het symptoom bestaat eruit dat de T4 cellen onder de grens van 200 raken. Dit is pas na de incubatietijd, die zeer variërend kan zijn.
Dus dan kan de ziekte al langer uitgebroken zijn, nog voor je er iets van merkt ?  
Ik zou zeggen van niet omdat de omschrijving van 'ziekte uitgebroken' juist is 'symptomen hebben'. Dit in tegenstelling met besmet zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 196

Re: ziek voelen

Ik vroeg mij laatst af, als je je ziek voelt, is dat dan het moment dat je effectief ziek bent, of is dat het moment dat je lichaam die ziekte aan het aanvallen is?
Ik neem aan dat je een infectieziekte bedoelt.

Bij infectieziektes (viraal/bacterieel) is het de reactie van je lichaam op de infectie (koorts etc) waardoor je je ziek voelt; in wezen niet de infectie zelf.

Dus als ik je vraag herformuleer heb je gelijk je antwoord:

"Als je je ziek voelt, ben je (vlak) daarvoor geinfecteerd, en je voelt je ziek omdat je lichaam de infectie aan het aanvallen is".

Bij dingen als kanker of autoimmuunziekten ligt dit natuurlijk anders; hier is geen sprake van een "indringend" beestje, maar is de fysiologie van het lichaam verstoord. Dat kan ook pijn doen, en je bent dan zeker ziek, maar er is dan geen sprake van een infectie.
"Pfff... Facts. You can prove anything with facts" -

Homer Simpson

Berichten: 2

Re: ziek voelen

Ten eerste: wat een geweldige site!

Mijn variant op de vraag: Hoe zit dat eigenlijk ''Je ziek voelen". Ik was onlangs ziek: kort maar zeer heftig, een dag zo ziek dat je denkt dat je dood gaat, terwijl het binnen 24 uur weer zo goed als over is. Een bekend fenomeen maar wat gebeurt er dan eigenlijk dat je niet alleen moe bent of zo (door de strijd) ook niet eens pijn hebt, maar je doodziek voelt.

J.C.H.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: ziek voelen

Als ik het me goed herinner van mijn colleges immunologie, wordt dat zieke gevoel vooral veroorzaakt door interferonen (IFN). Het is een groep stoffen die door lichaamseigen cellen wordt uitgescheiden na infectie (IFN-gamma.gif door T-cellen bijvoorbeeld).

De engelse wiki kan je ongetwijfeld nog veel meer vertellen over deze cytokines, maar het kan aardig complexe stof worden als je niet in het vak zit.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: ziek voelen

Ik zou toch even deze hele thread nuanceren, er staan nogal wat foute zaken vermeld.

Ten eerste is er een verschil tussen een besmetting en een infectie. We spreken van een besmetting wanneer we een bepaalde micro-organisme hebben opgenomen. Indien dit micro-organisme kan vermenigvuldigen en toxines afgeeft (kan een exotoxine of een endotoxine zijn) spreken we van een infectie. Toxines zijn een soort verdedigingsmechanisme van bacteriën. Ze scheiden dus gif af, en dat gif veroorzaakt maagklachten of darmklachten. Indien deze bacterie snel vermenigvuldigd is de incubatietijd kort (stereotyp voorbeeld: vibrio cholerae). is de vermenigvuldigingssnelheid traag dan is de incubatietijd zeer lang (een slepende ziekte zoals tuberculosis).
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 2

Re: ziek voelen

Hartelijk dank voor de uitleg en verwijzing op 'Je ziek voelen'. Ingewikkeld is niet erg, ik ben zogezegd wel slim en uit een licht-naburig vak (Punt is dan vaak meer dat er soms zo weinig goede infoboeken zijn voor leken die wel echt geïntereesseerd zijn.)

Weet je/iemand ook iets (of een verwijzing) over het complementerende deel van het punt, namelijk: Hoe registreren je hersenen dat je ziek bent, hoe vind de beleving/gewaarwording van binnen uit plaats.

Vriendelijke groet, JCH

Berichten: 3.165

Re: ziek voelen

Jona444 schreef:Ik zou toch even deze hele thread nuanceren, er staan nogal wat foute zaken vermeld.

Ten eerste is er een verschil tussen een besmetting en een infectie. We spreken van een besmetting wanneer we een bepaalde micro-organisme hebben opgenomen. Indien dit micro-organisme kan vermenigvuldigen en toxines afgeeft (kan een exotoxine of een endotoxine zijn) spreken we van een infectie. Toxines zijn een soort verdedigingsmechanisme van bacteriën. Ze scheiden dus gif af, en dat gif veroorzaakt maagklachten of darmklachten. Indien deze bacterie snel vermenigvuldigd is de incubatietijd kort (stereotyp voorbeeld: vibrio cholerae). is de vermenigvuldigingssnelheid traag dan is de incubatietijd zeer lang (een slepende ziekte zoals tuberculosis).
Goede uitleg!
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Reageer