standaarddeviatie berekenen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 20

standaarddeviatie berekenen

stel ik heb 7 meetpunten: 6*0,001 en 1* 0,000

nu wil ik de standaarddeviatie berekenen

het gemiddelde is: 8,6E-4

voor de standaarddeviatie gebruik ik de formule:

sdv= wortel (som kwadr. afwijking van het gemiddelde / (aantal metingen - aantal "verloren vrijheidgraden"))

Nu weet ik dat het aantal verloren vrijheidgraden "1" moet zijn.

Mijn vraag luidt nu: wat houden die vrijheidsgraden eigenlijk in, en waar is die ene graad in dit geval verloren gegaan?

BVD.

Just Me.
Don't be smart, just be yourself.

Gebruikersavatar
Berichten: 255

Re: standaarddeviatie berekenen

die ene vrijheidsgraad zit em int gemiddelde die je gebruikt in de formule.

als je het gemiddelde hebt en 6 meetpunten, dan kan je het zevende meetpunt bepalen.

Berichten: 20

Re: standaarddeviatie berekenen

Ik snap nog steeds niet wat een vrijheidsgraad voorstelt, iemand anders wel?
Don't be smart, just be yourself.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: standaarddeviatie berekenen

Het is geen goeie uitleg, maar misschien helpt het om dat van die -1 intuïtief aan te voelen: bij één meting heb je geen enkele informatie over de standaarddeviatie (kun je dan dus ook niet bepalen). Met twee metingen heb je één relevant gegeven voor de sd, namelijk het verschil tussen die 2 metingen. Voel je waar het heengaat?

Vrijheidsgraden kun je een beetje opvatten als "onafhankelijke variabelen", of eventueel "relevante gegevens die niet afhankelijk zijn van andere gegevens" o.i.d.

Bij n metingen is er sprake van n "vrijheden", maar omdat de sd niet afhangt van een globale verschuiving van al je metingen (m.a.w. het gemiddelde), zijn er slechts n-1 vrijheidsgraden van toepassing op de sd.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Reageer