Mijn probleem met wiskunde.

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 175

Mijn probleem met wiskunde.

Nou hoop ik dat dit soort topics wel mogen eigenlijk :shock:

Maar mijn probleem is dus dat ik al meerdere malen redelijk in de problemen ben gekomen doordat mijn wiskunde gewoon zeer slecht is.

Mijn studie ben ik gestopt vanwege de wiskunde. Het is niet het probleem dat ik het niet wil kennen, maar om een of andere reden komt het er gewoon niet in en haal ik altijd alles door elkaar. Het ligt ook vaak niet eens aan de uitleg, want uitleg heb ik vaak zat gehad.

Ik ben dus op de middelbare school maar niet aan Wiskunde B begonnen, want A was al een redelijke ramp voor mij. Natuurkunde had ik echter wel, maar ook hier had ik moeite met de wiskunde. (Ja je zult je zoals velen afvragen waarom Natuurkunde zonder Wis. B, maar dat komt omdat ik Natuurkunde gewoon het interessantste vind wat er is op wetenschappelijk gebied en voor mij valt daar ook de sterrenkunde onder.)

Nou is mijn vraag eigenlijk of dit ooit nog goed kan komen en hoe dan ...

Berichten: 13

Re: Mijn probleem met wiskunde.

Hoe kun je nu natuurkunde kiezen als je geen Wis B neemt, toen ik op de middelbare school zat was ik verplicht Wis B te kiezen als ik ook Natuurkunde nam.

Ik weet niet wat je vervolgopleiding nu is, maar als je een wetenschappelijke studie volgt, is op z'n minst kennis van wiskunde nodig.

volg je een technische studie(of zoals je zegt sterrenkunde) kun je het shaken. Hierbij heb je echt kennis van Wiskunde B nodig, en niet zo'n klein beetje!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Mijn probleem met wiskunde.

Hoe kun je nu natuurkunde kiezen als je geen Wis B neemt, toen ik op de middelbare school zat was ik verplicht Wis B te kiezen als ik ook Natuurkunde nam.
Het onderwijs is de afgelopen dertig jaar wel wat veranderd :shock:

Is het juist dat je Natuurkunde hebt gestudeerd en weer wilt studeren? Daarbij is Wiskunde wel erg belangrijk (daar was je zelf ook al achter gekomen, neem ik aan). Misschien is het een idee eens te kijken of je op een wat lager niveau iets met Natuurkunde kunt doen, zodat de wiskunde erachter ook niet al te moeilijk is.

Berichten: 13

Re: Mijn probleem met wiskunde.

Het onderwijs is de afgelopen dertig jaar wel wat veranderd


Wat? dus je hoeft nu niet meer verplicht Wis B te nemen als je natuurkunde hebt.

Snap hier echt niks van, hoe kun je dan toegelaten worden tot een bijv. TU als je geen Wisk. B hebt.

Ok, je kunt dan een differentiatie toets doen om aan te tonen dat je toch op TU niveau wiskunde aankan, maar volgens jezelf ben je geen talent in de wisk. Dus heb je zo'n toets gedaan? En ook nog gehaald? Dan is het niveau van die toets ook behootlijk onder de maat, en proberen TU's zeker zo nog wat extra studenten te werven, die straks toch aweer als eerste afvallen.

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: Mijn probleem met wiskunde.

Nou ik heb in Delft idd Informatica proberen te studeren. Alleen die toets heb ik nooit gehaald.

Maar ik kon in mijn VWO tijd dus gewoon zo goed als zelf kiezen welke vakken ik wilde. Wis. B werd me afgeraden. In de hoop dat ik in de tussentijd wat gegroeid zij zijn in mijn wiskundige vermogen heb ik gewoon geprobeerd om de studie te volgen.

Ik ga nu een andere studie volgen waar ik totaal geen wiskunde voor nodig heb (op wat statistiek na). Liever had ik het anders gezien maar ja......

Berichten: 13

Re: Mijn probleem met wiskunde.

gmK schreef:Nou ik heb in Delft idd Informatica proberen te studeren. Alleen die toets heb ik nooit gehaald.

Ik ga nu een andere studie volgen waar ik totaal geen wiskunde voor nodig heb (op wat statistiek na). Liever had ik het anders gezien maar ja......
Als je het wiskundige niveau van informatica al niet haald, dan is het idd beter dat je een studie doet waarbij Wisk. op een lager pitje nodig is.

succus :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Mijn probleem met wiskunde.

Het onderwijs is de afgelopen dertig jaar wel wat veranderd


Wat? dus je hoeft nu niet meer verplicht Wis B te nemen als je natuurkunde hebt.

Snap hier echt niks van, hoe kun je dan toegelaten worden tot een bijv. TU als je geen Wisk. B hebt.


Dat kan dan gewoon niet. Als je natuurkunde hebt, betekent dat nog niet dat je naar en TU gaat, hoor. Je kan het ook gewoon een leuk vak vinden.

Berichten: 39

Re: Mijn probleem met wiskunde.

MarCC schreef:Als je het wiskundige niveau van informatica al niet haald, dan is het idd beter dat je een studie doet waarbij Wisk. op een lager pitje nodig is.

succus   :shock:
Het wiskundig niveau van informatica is anders behoorlijk hoog. Op de TU Delft was een paar jaar gedeleden het eerst jaar in ieder geval op twee vakken na hetzelfde als die van de studie wiskunde. Hoe dat nu zit weet ik niet, maar ik denk niet dat dat veel veranderd is.

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: Mijn probleem met wiskunde.

Klopt idd in zoverre dat het echt geen simpele wiskunde is. Maar aangezien ik niet weet wat de Wiskunde studenten krijgen kan ik het niet vergelijken.

Maar wat zou je zon figuur als mij nou aanraden als ik toch wil proberen om mijn wiskunde op te halen ? :shock:

Berichten: 13

Re: Mijn probleem met wiskunde.

Maar wat zou je zon figuur als mij nou aanraden als ik toch wil proberen om mijn wiskunde op te halen ? :shock:


Moet je bijles nemen :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: Mijn probleem met wiskunde.

Tja....moet ik wel geld voor hebben.... :shock:

Ik zat eerder te denken aan een soort van zelfstudie......maar ik weet niet waar ik zou moeten beginnen....... :oops:

Berichten: 14

Re: Mijn probleem met wiskunde.

Ik doe farmacie en voor onze wiskunde, die niet echt op hoog niveau is, hebben wij een heeeeel goed boek: Calculus van Thomas & Finney. Het is wel in het Engels, maar ik vind wel dat alles er heel goed in wordt uitgelegd. Het gaat oa over integralen, afgeleiden, oppervlakten, limieten, functies en reeksen. Misschien kan dat wel helpen...

Berichten: 13

Re: Mijn probleem met wiskunde.

Ik doe farmacie en voor onze wiskunde, die niet echt op hoog niveau is, hebben wij een heeeeel goed boek: Calculus van Thomas & Finney. Het is wel in het Engels, maar ik vind wel dat alles er heel goed in wordt uitgelegd. Het gaat oa over integralen, afgeleiden, oppervlakten, limieten, functies en reeksen. Misschien kan dat wel helpen...
Calculus is een heel goed wiskunde-boek.

Je spreekt over zelfstudie? Dat is natuurlijk goed, maar doorvoor het je dus ook een zelfdicipline nodig!

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: Mijn probleem met wiskunde.

Zelfdiscipline is wel aanwezig.....Calculus ook, dat is dus het boek dat gebruikt werd bij informatica. Alleen begonnen we niet bij het begin.

Maar ik heb zelfs al moeite met simpele vergelijkingen.

Berichten: 13

Re: Mijn probleem met wiskunde.

gmK schreef:Zelfdiscipline is wel aanwezig.....Calculus ook, dat is dus het boek dat gebruikt werd bij informatica. Alleen begonnen we niet bij het begin.

Maar ik heb zelfs al moeite met simpele vergelijkingen.
Begin dan bij het begin, er staan toch redelijk simpele vergelijkingen aan het begin.

Lukt het niet moet je misschien "oude" VWO boeken zijn te bemachtigen.

Reageer